“Mabrur” Ialah Selepasnya…

Haji dan Hajjah semua dah pulang ke belum? Masih ada lagi yang belum, kan? Selamat kembali kepda mereka semua. Lepas ni bersembang akan jadi kompius sikitlah.

“Haji, apa khabar?”

“Alhamdulillah, Haji. Haji pula apa khabar?”

“Saya baik-baik aja, Haji.”

Habis satu meja tu semua Haji. Mana tak kompius? Ekekekekeke…

Anyways, sudah dapat haji mabrur? Bos aku dulu pernah cakap “Yang menentukan haji mabrur bukan semasa buat haji, tetapi selepas pulang dari haji.”

Betul juga kan? Tingkah laku dan amalan yang dijaga dan dipelihara selepas pulang dari haji tu yang sebenarnya mencerminkan mabrur atau tak haji yang dibuat. Logik juga… Maka kepada yang belum tunai haji macam aku ni, ni le dia peluang yang Allah SWT kurniakan untuk melatih diri supaya dapat menunaikan haji yang mabrur kelak. Insya-Allaah…

Bilalah agaknya nak sampai kemampuan haji ni… aduyai…

4 Respons to ““Mabrur” Ialah Selepasnya…”

  1. pasal tu la ye aku jumpa orang dah pergi haji berkali kali pesen perangai sama je…..

    bagus bang pengetahuan nih……….

    nanti aku jumpa orang tua tu aku sound dia………

  2. hajjah deja moss

Tinggalkan komen