Nak Sakit dan Mati Pun Kena Bayar

Dalam berita TV dua hari lepas ada laporan tentang berlakunya satu kematian akibat wabak H1N1 di sebuah hospital swasta di Subang Jaya ek? Permaisuri aku yang kerja di hospital swasta bagi tahu bahawa sekarang ni semua hospital swasta yang menerima pesakit H1N1 tak boleh lagi dihantar atau ditransfer ke hospital kerajaan. Tak tahu le kenapa. Hospital kerajaan dah penuh agaknya ek? Dah tak larat nak tampung bilangan pesakit H1N1 yang semakin bertambah ni.

Rakan ofis tadi bagi tahu ujian bagi menentukan influenza di hospital kerajaan ialah percuma. Permaisuri aku bagi tahu ujian yang sma di hospital swasta lebih kurang RM100++. Mereka yang datang ke hospital swasta mesti melalui screening dulu di pintu masuk. Kalau hasil screening tu mengesyaki orang tu ada H1N1, maka serta-merta topeng muka akan diberikan. Free ke? Boleh jalan! Kena charge la topeng tu. Berapa ringgit entah.

Adoi laaa… Kan aku dah kata dulu, sistem kesihatan negara kita dah berkonsepkan Wang atau Nyawa sekarang ni kan?

2 Respons to “Nak Sakit dan Mati Pun Kena Bayar”

  1. kematian akibat selsema babi sblm ni berlaku kat tempat keje adik aku. hospital swasta kt tgh KL. aku tgk dia rileks aje. tk kena kuarantin. bila aku tanya, dia kata sapa yg bersentuhan ngan mangsa aje yg kena amik obat dan kuarantin. camtuh eh?

    • Ye ke? Bukan ke virus ni air borne dan boleh merebak melalui udara gak? Macam flu biasa le. Kalau orang yang ada flu biasa bersin kurang hajau tak tutup mulut berdekatan kita, kita yang menghela udara tu boleh dapat jangkitan flu gak kan? Bukan ke? Ke?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: