Agama Bukan Atas Nama Budaya

Teringin juga nak tahu lagu-lagu raya saudara-saudara kita di Indonesia sana. Biasa kita dengar lagu raya kita aja kan? Lagu raya dia orang macam mana ek?

Atau sebenarnya lagu-lagu raya kita juga dicedok dari sana? Macam lagu Isabella Search dan lagu Ayam Jalil Hamid tu? Ataupun lagu Seniman Agung Melayu Tan Sri P. Ramlee Madu Tiga tu ek? Aku tahu ada satu lagu raya yang memang dinyanyikan kedua-dua negara. Tak sure originalnya dari mana, tapi aku rasa lebih berat originalnya dari seberang sana. Belah sini pertama kali aku dengar dinyanyikan oleh Dahlan Zainuddin dulu. Sebahagian liriknya berbunyi gini-

Setelah Berpuasa Satu Bulan Lamanya
Berzakat fitrah Menurut Perintah Agama
Kini Kita BerIdul fitri Berbahagia
Mari Kita Berlebaran Bersuka Gembira

Berjabatan Tangan Sambil Bermaaf – Maafan
Hilang Dendam Habis Marah Di Hari Lebaran

Minal Aidzin Wal faidzin
Maafkan Lahir dan Batin
Selamat Para Pemimpin
Rakyatnya Makmur Terjamin

Apa-apa hal pun, aku tak mahu mati atas nama Tarian Pendet atau atas nama budaya — budaya Melayu ke, budaya Malaysia ke, budaya haper ke… Sesiapa yang rela mati atas nama budaya silakanlah… Aku rasa orang Melayu sebelah Malaysia ni (dan ‘Melayu’ di malaysia ni merangkumi Jawa, Banjar, Senoi, Minang, bla bla bla…) memang tak pernah terfikir pun tentang mati atas nama budaya Melayu, budaya Malaysia mahupun budaya Indonesia ni. Yang mati atas nama budaya Yahudi dan Hollywood tu ramai le… eheks…

4 Respons to “Agama Bukan Atas Nama Budaya”

  1. hehehe kalau dapat bang,buat perangkaan sekali mengenai kematian berkaitan budaya.

    pasal tarian sanggup berperang….
    nasib la australia tak claim tarian shuffel dari malaysia…

    ***ntahhapentah la bestnye suffel tu,waffel tu tau la aku bestnye

  2. hehehe…yang aku ingt, mamak ali maju tanya ko ni bangla ke mamak…hehehe..

    • Ekekekekekeke… Memang gampang mamak Ali Maju yang tak sedar diri tu kan? Ekekekekeke… Cet! Errr… Aku dah teringat kat Char Kuey Teow Ali Maju pulak dah… yang KPI mesti ada 6 ekor udang tu… adeh…

Tinggalkan Jawapan

