Saya Sayang Boss

Membaca entri La Signora buat aku teringat satu kajian yang organisasi-mana-entah buat beberapa tahun dulu. Kajian tu kata sebab utama pekerja berhenti kerja ialah bos yang mangkuk berhayun-hayun dan berbuai-buai macam bangunan dilanda gempa bumi. Sebab yang lain ialah gaji atau upah yang tak cukup atau tak setimpal dengan beban kerja.

Hasil kajian rambang, sembang rambang dan seks rambang pula menunjukkan 90% subjek memang menyampah dengan bos memasing. 50% daripadanya akan bunuh bos dia orang kalau tak kerana takut masuk jel. Lagi 50% tak sampai hati nak membunuh bos dia orang tapi mengharapkan agar orang lain boleh tolong bunuh bagi pihak mereka.

Selain daripada video clip tentang Google, so far aku belum pernah jumpa pekerja yang tak menyampah dengan tempat kerja dia orang. Sebab tu sampai sekarang aku masih anggap bahawa sifat semula jadi pekerja ialah — pekerjaan bukan sesuatu yang menyeronokkan. Kalau tanya bos dia orang pun, aku rasa bos dia orang yang dia orang menyampah sangat tu akan setuju. Dan kalau dia orang tu jenis ada orang bawah, tanya orang bawahan dia orang pun mesti orang bawahan dia orang tu ramai yang menyampah dengan dia orang juga.

Natural le tu kan? Kan? Kan? Bukan ke? Ke?

Anyways, teringat satu joke yang aku pernah baca lama dulu yang lebih kurang gini; What is the difference between a good secretary and a very good secretary? Answer: A good secretary will always say “Good morning boss!” A very good secretary will say “It’s already morning boss!”

30 Respons to “Saya Sayang Boss”

  1. emm… dulu masa kat U, bebudak yg amek cos secretary semuanya KELIHATAN cantek2 belaka. tp bila tengok result spm masing2, leh tahan gred memasing. bila ita tanya naper amek kos ni sedangkan leh amek kos len, bebudak tu ngan selamba jwb – leh kawen ngan ORG KAYA, tak kisalah jd no 2 ker no 3 ker… ita tak tau nak pikir per2 lagi ekekek

    tp naj… PA @ secratary yg keja di bank kenalah cantek, but not seksi k…. 🙂

  2. udah2 la tu..pas la kat kengkawan nih haaa….weih, biggest boss baru apa cerita? hehehe…best la korang ek?

  3. Aku tak pernah tahu erti sayang bos, sbb aku rasa bos aku tu pun tak pernah sayang aku.. dia cuma sayang tenaga aku.. so aku pun cuma sayang duit dia jer lahhhh….. Natural la jugak tu kan BRO?

  4. suka bekerja under bos lelaki dari bos perempuan..
    bos lelaki..easy going, boleh tolak ansur.. bos perempuan banyak kerenah..

  5. i rest my case…hehehe…

  6. I love my job but I despise my immediate boss and her boss. I respect the big boss and a few other bosses of other departments. I have once worked under a boss who I respect, like, admire and still keep in touch after years of separation…. a likeable and ejoyable to work with boss is possible and has happened to me once…..

  7. inilah sandiwara dunia. kita cuma akan sukakan benda yang sealiran dengan citarasa kita sahaja dan mencemuh yang sebaliknya.
    but hey, bukankah itu fitrah manusia?

  8. yup..sebab aku pun sama…hehehe…IWK ada kosong x? bhgn safety, aku yang cabut dulu kalau ada earthquake…

  9. bahagian mana tu? HR jugak ke?hehhe…

  10. Eheheheh… yes. NH… walaupun dia tak sealiran dengan aku… dia skema… tak cakap banyak… humble….. unlike what I am “enjoying” now… kekadang aku tanya diri sendiri, kat mana la aku or mak bapak aku ada buat silap ni sampai dikurniakan Allah bos sebegini… or rezeki dan anugerah apa la yang Allah nak bagi kat aku yang dia bagi dugaan berat sekarang ni…….
    But I’m still here……………

  11. sy suke keje ngn boss laki..nanti leh kikis duwet dier wee~~
    hehehek

  12. saya benci bos saye sbab dia suke mhodohkan kerja saya kat org atasan
    ish!!

  13. Ada bos yang baik dan ada plak bos yang menyakitkan hati. Takpelah, kita berhibur jap dengan pantun di bawah, hahaha:

    Pagi-pagi, sudah mencemuh,
    Si pemandu terus terdiam mengeluh,
    Bos ini jenis yang kecoh,
    Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

    “Ada pelanggan hendak jumpa”,
    Itulah kata si setiausaha,
    Bos enggan, mengantuk katanya,
    Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

    Bos memanggil mesyuarat mengejut,
    Ada pekerja berjalan bak siput,
    Bos pun menengking sampailah semput,
    Para pekerja terkentut-kentut.

    Dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’

Tinggalkan Jawapan

