Biasanya Lebih…

Sebuah keluarga sekarang perlu berapa kereta ek? Satu? Dua? Mampu beli dua? Rumah berapa harga? Zaman Ayahanda aku berkerja dulu, kebanyakan orang sayang kereta. Satu benda pun pada kereta dia orang takkan diusik atau ditukar. Tiub tayar pun kalau boleh remain yang original punya sampai le kereta tu dijual… kan?

Tak lama lepas tu orang beli kereta standard Proton dengan harga RM50 ribu hengget lebih kurang… biasanya lebih… eheks! Lepas tu rim 13 ” tukar jadi 17″. Ofkoz tayar pun kena tukar low profile. Habis RM3 ribu lebih kurang… biasanya lebih. Suspension pun tukar gak. Habis lagi dalam RM1 ribu lebih kurang… biasanya lebih. Stereng yang boleh buat dulang pun tukar ke stereng buat tadah cawan. Seat fabrik yang boleh muat bontot gajah tu pun ditukar ke seat bakul. Radio pun tukar. Ofkoz, bila radio tukar, speaker pun tukar. Tambah amp, distributor… bla bla bla… Ekzos pun tukar sampai ke manifold. Enjin? Ofkoz beb…! Eheks… Aksesori lain? Tinted window, RPM meter, turbo meter, thermometer, perimeter, kilometer, sentimeter… eh taruk ajelah apa-apa meter pun. Janji meter.

Total semua tu ada le dalam RM60 ribu hengget lebih kurang… biasanya lebih… eheks… total duit keluar untuk beli dan bikin kereta tu RM100 ribu hengget lebih kurang… biasanya lebih… Eheks….Beta tak minat bikin kereta. Aku minat kumpul kereta… yup! Tapi selalunya juga sia-sia je laaa… Sebab Putera Puteri aku akan lenjan kereta-kereta aku tu… cet! Akhirnya aku decide tak mahu kumpul kereta lagi… serik dah…

8 Respons to “Biasanya Lebih…”

  1. Kalu aku cakap aku tak ada keta, U percaya tak BRO? 😀

  2. kenalah sorok kalau nak buat collection. yang pegi tinggal kat ruang tamu tu buat hape?

  3. kengkadang aku tak paham hidup kengkawan aku,hujung bulan menyungut duit surut tapi selang sebulan kiranya nak tukar rim sukan

  4. kereta aku dapat free, tapi kos buat balik dalam RM20K, berbaloi x? hehehehe…

Tinggalkan Jawapan

