Racuni Akarnya…

Suatu masa dulu Dr Thomas Menkhoff (sowi la ek kalau ejaan ni silap… kisah ni dah berbelas tahun tau!) pernah ajar aku tentang problem tree. Rantingnya ialah consequences. Batangnya ialah problem. Akarnya ialah causes.

Untuk buang problem tu, potong ranting tak cukup. Pucuk akan tumbuh semula lebih subur dan lebih banyak. Tebang batang pun tak memadai, sebab tunas masih boleh bercambah semula. Yang terbaik ialah dengan memusnahkan akarnya. Cabut, kalau terdaya. Racun, sebagai alternatif lainnya.

Apa aku cerita ni? Aku cerita tentang niat sebenar menjaga kesihatan rakyat Malaysia akibat dari merokok… eheks…

Advertisements

6 Respons to “Racuni Akarnya…”

  1. cadangan saya mungkin agak ekstrem. but extreme results need extreme measures kan? ini dia:
    hentikan import tembakau.
    tutup kilang pembuat rokok (dan arak).
    lenyapkan rokok dalam kamus hidup malaysia.

    cadangan ini hanya menggunakan 0.15% akal saya.
    sekian, terima kasih.

    • Cadangan anda yang sekadar menggunakan 0.15% akal tu lebih jelas cenderung ke arah menggalakkan rakyat Malaysia untuk tidak merokok berbanding kaedah yang digunakan pembesar-pembesar negeri masa kini… Berapa peratus agaknya secara aggregate gabungan akal dia orang tu… eheks…

  2. Racun semua kebun (ladang jika ada) tembakau di seluruh negara > paling banyak di Kelantan. Pastu ramai2 tengok anak isteri peladang tu menangis meratap di tepi kebun dan laman rumah… sanggup?

    • Ekekekekeke… Dah agak dah komen gini akan keluar walaupun strategi dah disusun untuk keluarkan entri India Mari Bawa Apa? dulu. Kita belajar apa yang kita belajar, bukan apa yang kita diajar… benarlah sudah…

      Kepada penanam tembakau dan anak-anak mereka, selamat menanam tembakau sampai kiamat…

  3. … atau sediakan budget ganti rugi semua, segala kos. Tanggung keluarga yg rugi selagi mereka belum mendapat hasil tanaman baru atau selagi belum dapat kerja baru.. Sanggup?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: