Jangan Marah Orangnya

Abang senior masa kat asrama dulu pernah kata “Marah perbuatannya, bukan marah orangnya.” Masa tu aku fikir susah gak nak marah perbuatan tanpa marah orang… camne ek?

Anyways, aku dah memandu kat Malaysia ni so far selama dua puluh tahun lebih. Tanda jalan masih konsep gitu gak. Bebaru ni di bulatan Assunta tu depa dah rentang satu banner iklan haper entah. Iklan 1Malaysia agaknya… entah… mana le aku perasan, aku kan sibuk concentrate memandu. Dan sejak tu le aku asyik mencarut setiap pagi bila tiba kat bulatan tu. Sebelum ada banner tu memang mudah nak awasi kenderaan di bulatan tu. Sejak ada banner tu… alahai…

Selain daripada tangga dan kren, depa pakai kepala lutut untuk gantung banner, letak tanda jalan dan tanam pokok di sekitar bandar raya ek? Sekarang ni aku memang marah pada perbuatannya… sebab aku tak kenal siapa orangnya yang buat decision dan kerja macam tu… ptui! Maceh abang senior. Now I understand… eheks…

Advertisements

12 Respons to “Jangan Marah Orangnya”

  1. saya faham falsafah tu.
    tapi kalau berkali-kali “orang yang sama” melakukan “kebengapan yang sama” maka tidak wajarkah kita memarahi orang itu, berkali-kali? hahaha

    • Kalau dia ulang berkali-kali walaupun perbuatannya dah berkali-kali ditegur, eloklah berhenti daripada memarahi dia. Sesungguhnya amatlah tidak bijak untuk kita berbicara apatah lagi memarahi lembu, kaldai, tembok, tiang dan apa-apa jua makhkluk yang sudah terbukti dilahirkan tanpa dikurniakan otak adanya… ekekekekekekeke…

  2. Marah perbuatan pun kalu degil buat lagi? Apa kata tembak kasi mati?

  3. dulu cikgu gua ada kata kesalahan yang berulang ulang elok digelarkan bodoh bawang bodoh berlapis lapis…

  4. ini boleh dijadikan topik di warung ali maju

  5. bro awek awek kajang boleh buat otot kejang….

  6. tak silap gua waktu petang petang kat depan restoran limau nipis ke hapentah….

    aku lupa sikit la nama restoran tu…dia dekat dengan taman rekreasi…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: