“Bapak Dapat Berapa Hari, Pak?”

Tadi aku baca dalam Harian Metro tentang dua cadangan NUBE ni—

NUBE saran cuti bersalin 90 hari
2010/02/18

KUALA LUMPUR: Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) mahu kerajaan meminda Akta Pekerjaan 1955 bagi menambah bilangan hari cuti bersalin pekerja swasta dari 60 ke 90 hari, seiring negara Asean lain…

…Singapura memperuntukkan 112 hari cuti bersalin manakala Thailand, Kemboja, Indonesia dan Filipina menetapkan 90 hari.

…Kemboja dan Indonesia juga mewajibkan syarikat dengan lebih 100 pekerja wanita supaya menyediakan bilik menyusukan bayi dan pusat penjagaan anak… (baca habis)

“Maternity” bukan hanya applicable kepada wanita yang dah berkahwin saja kan? Wanita yang tak pernah kahwin pun boleh juga bersalin dan termasuk bawah definisi ni kan? Wanita yang bersalin lepas tu buang anak dia kat longkang atau bakar terus anak dia tu macam mana ek? Percutian percuma kut? Makan minum dan tempat tinggal ditanggung oleh kerajaan a.k.a. oleh rakyat kan? Eheks…

Anyways, ada sesiapa bangkang cadangan NUBE ni? NUBE pun, untuk bapa-bapa tak ada ke? Bini dah dok lebih lama kat kampung tu bapa-bapa tak mahu cuti yang lebih lama juga ke…? Ke? Ke? Ke…?

Advertisements

12 Respons to ““Bapak Dapat Berapa Hari, Pak?””

  1. kalau teringin nak cuti 90 hari, trylah bersalin satu kali bro! muahahaha

  2. hehehe… xleh blah…wahahaha..

  3. bagi gua la kan,nak cuti lelama buat ape?bini dalam pantang,anak tu merah lagi.tido je kerjanye,nak main dengan budak tu pon takleh..

    • Main dengan budak yang mana? Yang baru keluar memang tak boleh. Yang dah lama tak keluar apa-apa masih boleh sama ada secara sah atau tidak sah… hehehehehehehehe… Zoo Negara jom!

  4. Dapat dua minggu memang seronok la, dok lepak ngan bini kat rumah sambil tungku. Baru bini tengok bapa boleh tungku juga.

  5. kasihan BAPAK2…. sungguh…. kasihan…. masiih belum diperjuangkan…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: