Laksa Kedah Permaisuri

Aku sangka selama ni laksa yang aku dok makan kat kedai-kedai merata Lembah Klang ni ialah style laksa Kedah. Rupa-rupanya bukan ek? Di Alor Star hari tu aku dibawa makan di sebuah kedai yang terkenal dengan laksanya. Katanya kalau petang bawa ke malam memang sendat pengunjung kat restoran tu. Kena beratur nak tunggu laksa sampai. Tapi… haaa… ada twist sikit.

Tapi, laksanya agak berbeza daripada jenis laksa yang aku biasa makan. Laksanya dibuat sendiri daripada tepung beras. Kuahnya pun lain sikit. Tak reti nak describe. Lepas tu ada aksesori macam sambal kelapa — siapa mahu boleh taruh dalam kuahnya.

Rasanya? Lidah aku lebih biasa dengan laksa Permaisuri beta yang so far, hingga kini, masih lagi bagi aku the best laksa Kedah in town! Sejujurnya dah puas aku cari laksa yang lebih lazat daripada apa yang Permaisuri aku sediakan. So far baru jumpa satu je yang dapat atasi laksa permaisrui aku — laksa kakak ipar aku… eheks… kakanda Permaisuri aku. Selain tu, tak pernah jumpa lagi. Orang kata it lies in the kuah. Betullah kan?

Aku rasa macam nak buka restoran gak. Jual laksa gak. Nama laksa tu ialah Laksa Kedah Permaisuri. Amacam?

15 Respons to “Laksa Kedah Permaisuri”

  1. nampak lazat.

  2. eheh… tiap kali gua balik kampung emak gua di kuala kedah… sikit pun gua tak hingin makan laksa yang lu makan tu… mak gua punya superb.. sama macam lu cakap.. laksa permaisuri lu yg killezz

  3. gua ready je nak jadi food tester

  4. makan dulu……

  5. makan dulu baru ada tenaga….

  6. x sedap pun laksa tu, laksa buatan sendiri lg sedap…

  7. don’t worry besday arissa nnti kami jemput mkn laksa tp jgn lupa bawak hadiah besaq2 ok…

  8. […] Anyways, you got my point? Sesetengah orang memang dah establish identiti dalam masakan tertentu. The moment kita rasa je, kita dah tau trade mark tu siapa punya. Nasi goreng Permaisuri aku emmang ada rasa tersendiri. Aku pernah try resepi dia tu. memang lazat, tapi rasanya berbeza daripada yang dia masak. Boleh buat jual tu… hmm… Nasi Goreng Permaisuri. Boleh dijual bersama-sama resepi Laksa Kedah Permaisuri. […]

Tinggalkan Jawapan

