“Tak Melayu Hilang Di Dunia”

Sejujurnya aku tak khatam baca novel Hikayat Hang Tuah tu. Sebenarnya semasa bila Laksamana Hang Tuah menyebut ayat yang masyhur tu ya? Apa peristiwa yang menyebabkan beliau menyebut sedemikian? Ada ancaman ke terhadap ‘Melayu’ pada ketika tu? Kalau ada, oleh siapa (yang semestinya bukan Melayu le kan?)? ‘Melayu’ yang dimaksudkan oleh Hang Tuah tu sebenarnya merujuk kepada bangsa atau negeri?

Isy isy isy… apa ke jadahnya aku pergi fikir pasal Hang Tuah semasa angkasawan negara sedang asyik maksyuk dengan wanita yang baru jadi isteri dia baru sat tadi ni…? Apa ke jadahnya…? Kalau tak nak Melayu hilang dari dunia, sepatutnya aku pun kena buat apa yang angkasawan negara sedang buat dengan isteri dia sekarang! Atau dengan mana-mana wanita Melayu lain yang takkan buang anak ke longkang! Mari! Mari! Mari…!

16 Respons to ““Tak Melayu Hilang Di Dunia””

  1. sebenarnya … Hang Tuah berkata.

    “takkan melayu hilang dengki khianat di dunia”

    sumber yg boleh dipercayai. ceramah mase aku belajar dlu2.

    ps:aku rase beliau berkata sedemikian setelah difitnah .

  2. Tambah anak Melayu jom

  3. gua tengah usaha memprbanyakkan melayu malam tadi…

  4. melayu memang takkan hilang. apa bangsa pun sebenarnya memang takkan hilang di dunia ini kerana keperluan manusia terhadap fitrah persetubuhan. tidak kira ia secara halal atau haram. DNA sesuatu bangsa itu memang akan sentiasa berkembang dek kerana fitrah ini. sesuatu bangsa cuma akan hilang atas kehendak Allah.
    yang hilang sebenarnya ialah ciri-ciri asal seperti tradisi/values sesuatu bangsa itu. ya, inilah yang semakin hilang.
    ini hanya pandangan saya.

  5. takkan (adat) melayu hilang di dunia…yeke???

  6. hahaha…sanggah tu ada contoh x masa zaman study dulu? heheheh…

    • Zaman study dulu banyak sanggah tapi jauh lebih banyak “singgah” je… Memula singgah kat awek tu, pastu singgah kat awek ni, kemudian singgah awek nun, then singgah awek sana, bla bla bla… aiyaaarrrkkk…!

  7. pak pandir Says:

    ”tak kan melayu hilang di dunia”-hang tuan..tp mane tah dak tuan tu hilang..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: