Arkib untuk 3 November 2010

Sumpah Ke Atasnya

Posted in Bencana, Puisi on 3 November 2010 by Najwa Aiman

Demi Allah! Demi Allah! Demi Allah!


(Sila aminkan, kalau kau orang yakin dan berani. Nak tau lanjut sila SMS aku.)

Sumpah Mahsuri

Posted in Famili, Sosial on 3 November 2010 by Najwa Aiman

Langkawi memang cantik dan, yang paling aku suka banget, peaceful. Damai. Ramah. Mesra.

Pantai dan lautnya nampak cantik dari dalam pesawat.


Tapi kemudian aku ternampak ada satu aliran cecair berwarna hitam yang entah datang dari mana masuk ke laut dan mengubah warna laut dan pantai menjadi keruh.

Apa sebenarnya yang mengakibatkan tu semua ya? Anyways… tak boleh nak terlelap sepanjang penerbangan. Malah sejak sebelum mendarat di bumi yang disumpah Mahsuri ni di mana sumpahnya makbul menjadi, sehingga aku kembali ke dalam pesawat untuk pulang ke KL, mulut ni kumat-kamit berdoa dengan hati yang penuh berharap—

“Demi Allah! Demi Allah! Demi Allah Yang Maha Berkuasa… Biar kudung anggota badan M___ K______ A____ A__ B____ menjadi cacat menderita seumur hidup natijah menganiaya jiwa yang ikhlas memberi…”
(Sila aminkan kalau kau orang yakin dan berani. Nak tau lanjut, SMS aku)
.

Berulang kali mendoakan kecelakaan ke atas orang lain… Adoi laaa… Hodoh tak perangai ni? Tak kut…? Sebagai orang yang teraniaya kekadang hati memang geram teramat hingga mengharapkan natijah kecelakaan paling azab ke atas orang yang menganiaya dan mereka yang terlibat dengannya…. hmmm… Amiiinnn…!

Sehingga ternampak home sweet home di bawah sana pun masih belum berhenti berdoa justeru pada saat menulis ni pun masih terus mendoakan dengan penuh harapan. By the way… “home sweet home”? Hmmm… dah lebih banyak warna keruh daripada warna hijau nampaknya tu… Okeylah tu kan? Kalau hijau belaka nanti aku jadi monyet pulok…

Aku rasa aku tahu kat mana sekarang ni aku nak bersara. Dulu aku memang pilih Fraser’s Hill. Nak berkebun. Nampaknya sekarang aku dah jumpa lokasi lain yang aku rasa lebih bagus. Susah le juga anak cucu nak datang melawat tapi… well… aku harap Putera Puteri aku kelak mampu nak bayar tambang kapal terbang seisi keluarga untuk datang melawat beta dan Permaisuri… insyaAllah… Tu pun kalau Langkawi masa tu masih macam sekarang ni le…

Seram Itu Nostalgik Juga Ke?

Posted in Nostalgia on 3 November 2010 by Najwa Aiman

Firstly, aku amat-amat tak ingat kat mana aku kidnap gambar ni tapi rasa-rasanya dari blog yang bercerita pasal kereta api. Dah lama aku kidnap gambar ni dan buat koleksi sebab aku rasa-rasa macam gambar ni boleh beri ilham. Kepada tuan punya gambar (kalau baca blog dan entri beta ni), minta maaf bebanyak sebab kidnap gambar ni ya… ya ampun!

Gambar ni buat aku teringat pada pengalaman zaman sebelum baligh dulu di mana aku kerap naik kereta api. Part yang aku paling suka ialah bila nak ke kampung arwah Tok dan Opah kat Taiping. Terowong terakhir sebelum tiba ke stesen kereta api Taiping tu bagi aku terowong paling panjang le tu. Suka banget! Bising azamat sebab zaman tu kereta api semua buka tingkap. Mana ada aircon daaa… Dan kerana buka tingkap, maka bau semasa dalam terowong tu memang ketara. Kekadang terbau-bau di hidung diasak memori.

Tu le masalahnya beb! Zaman tu aku tak takut langsung pasal kereta api masuk terowong atau kereta api mel berhenti kat stesen-stesen kecil sepanjang perjalanan tu. Tapi sekarang bila dah baligh ni dan dah berserabai atas bawah ni (ehem… excuse me… Tak percaya boleh tunjuk bukti kalau nak sangat!), tetiba semua pengalaman terowong kereta api berserta baunya dan stesen-stesen terpencil tu buat bulu roma, bulu betis, bulu lengan, bulu mata malah bulu ari-ari aku tegang! Tetiba rasa seram! Kenapa ek…?

p/s: Gambar terowong tu bukan terowong panjang yang aku maksudkan di atas… pada pendapat akulah… sebab landasannya berumput-rampai… ye ke dok?