Engkau Laksana Bulan

Ooo… Kau cabutlah nyawaku
Oh Tuhanku
Mengapakah Kaubezakan hidupku
Oh Tuhanku
Mengapakah manusia begitu

Teringat antara lagu kegemaran beta — Engkau Laksana Bulan (P. Ramlee) — yang aku selalu dengar masa baru baligh dulu. Gerun aku dengar lirik part korus tu. Lagu…? Hmmm… lagu yangaku ingat? Ayat al-Quran ada yang teringat tak? Eheks… Adoi laaa… Wahai aku… Sesungguhnya kau nyaris tersesat!

Sebenarnya kemaafan ialah yang terbaik bagi semua, tak gitu? Wahai diri dan jiwa yang hina… Kembalilah kepada mengingati Allah SWT dengan lebih kerap… Sudahkah aku lupa pada kelazatan iman? Sudahkah aku lupa pada kelazatan amal? Sudahkan aku lupa pada mati? Sesungguhnya mati itu benar. Neraka itu benar. Syurga itu juga benar… Dan di akhirat kelak kita akan dikumpulkan dan dihadapkan ke hadrat Allah ‘azzawajal atas segala amalan… Maha Suci Allah Yang Maha Pengampun… Tidakkah aku juga harus memaaf dan mengampuni…?

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan “zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia. ~ Surah ar-Raad ayat 28.

14 Respons to “Engkau Laksana Bulan”

  1. Itulah yang terindah… lagi terbaik…

    Aminnnn…

    • Mak aiii…! Pantasnya hantar komen! Tak sempat nak touch up dan edit lagi dah! Ekekekekeke…

      Ya my dearest Sis… Kemaafan akan memberi ganjaran pahala yang boleh menjauhkan kita sedikit dari bahang api neraka… insyaAllah…

  2. Terindah..

  3. gua masih lagi cuba nak memahami situasi anda en.najwa…

  4. haha..

    err bang jom la main paintball..

    • Hobi yang menarik untuk internal bleeding tu! Ekekekeke… Tapi aku ada game yang jauh lebih best! Eheks…! Yang akan menyebabkan external dan internal bleeding! Ekekekekeke… aiyaaarrrkkk…!

  5. Dinmatrock Says:

    Brader… Still bleeding ke..? Pempuan period pun ada limit… Kwang3x

  6. Rahmat Allah ada siang dan malam. Jangan kita berputus asa. Minta ampun

Tinggalkan Jawapan

