“Good News or Bad News?”

“Amboi amboi amboi! Ada hati ya? Tak sedar diri dah tua bangka makin dekat dengan kubur masih nak berbini lagi?” Antara spesis jawapan yang para isteri beri kepada suami yang memohon sama ada secara langsung atau secara kantoi untuk bernikah lagi. Dengan erti kata lain — “Tak bolehlah baghal!”

Sangat jarang banget teramat si isteri akan jawab atau beri respons; “Silakanlah abang. Tapi pastikan abang mampu jaga madu saya tu baik-baik dan seadil-adilnya.”

Tapi macam mana pula kalau pada satu malam yang dingin akibat hujan, sedang si suami asyik melayan anak-anaknya bergurau-senda, tetiba si isteri yang dikasihi duduk bertimpuh di sebelah. Sambil memaut lengan si suami penuh mesra (dan rasa-rasanya penuh kasih gak), maka berkatalah si isteri; “Rasa-rasanya dengan gaji abang yang baru ni, abang mampu tanggung dalam sorang dua lagi anak. Kalau abang menikah satu lagi, macam mana?”

Si suami nak jawab apa ya? Ini betul-betul ke atau cubaan nih…??? Barangkali respons dan jawapan bergantung kepada jenis spesis jantan si suami tu juga kut? Atau mungkin si suami tu tetiba pengsan? Entah-entah mati kena heart attack? Macam mana nak respons tu ek…?

30 Respons to ““Good News or Bad News?””

  1. jawab slow2….”iya la, kalau awak dah paksa, saya setuju je”

  2. ”ntah la yang, nanti abang tanya dengan si leha tu macam mana, kalau dia on abang pon on lah…”

  3. Semalam panjang lebar kasi komen pasal topik ni.Pastu server gua terus ‘page error.No connection’, so tak dapatlah tempek reply.Padahal bukannya respon negative.Isu poligami ni gua ‘on’ jer.The more the merrier.

    Karang jer lah gua kasi reasons.For now, kalau He-Man nak pasang satu (2 atau 3) lagi, lantak pi lah.Gua yang sorang ni pun quite a handful (in and outside the bedroom) lagi-lagilah no.2, no.3 and no.4.

    • Larat ke dia nak handle…? Eheks…

      Sejujurnya, wanita sebegini teramat jarang ditemui zaman la ni… Mudah-mudahan Allah SWT terus menerus melimpahkan rahmat dan hidayah kepadamu! Insya-Allah!

      • Kalau dulu,memang buleh keluar kungfu-singa bila bukak isu poligami.Infact, pengalaman gua dengan ‘kawan lama’, yang selambabadak buat plan nak ambik gua jadi ‘#2’ walhal time tu dia belum lagi kawin ‘#1’ (he was engaged to be married).Er, despite the horrible relationship (I was too smart to fall for that.HAHA) lagipun Bonda selalu kasi warning, “Lelaki baik tak bawak pompuan dating kehulukehilir kalau dia betul-betul ada niat suci”.Lelaki sekarang ‘niat suci’ memang lah satu, untuk mengambil ‘kesucian’ seorang wanita yang lemah.

        Plus, polygamy is tainted by modern men who misunderstood the concept.Notice that #2, #3 or #4 is usually pretty young things (ie sekretari berpaha gebu, artis berpayudara montok)…majoritilah.Susah cari mereka yang kawen balu, janda beranak-5 etc.The humanity and morality aspect goes out the window when one with a weak iman is faced with something as wonderfully breathtaking like Rozita Che Wan.Right?Right?

        As I grew older, and have ample time to rediscover myself spiritually, I understood where our beloved Prophet Muhammad (PBUH) came from when he spoke of polygamous marriages.

        Kalau takat pasang satu sebab takut ‘nafsu serakah’, you know that nafsu serakah will never be cured.

        • Oh,satu lagi.Polygamous marriages are banned in Australia.Kat sini kan, kalau ade bini, macam-macam benefit.Kalau ada anak, gomen kasi elaun lagi (a system often misused by idiots.Branak banyak² semata-mata nak anak, pastu duit elaun untuk arak & judi).

          Pak Arab kat sini smua sorok bini #2, #3 dan #4 kat Middle East.Skali-skala dia bawak balik lah untuk bercuti 3 bulan (atau dia balik Tanah Arab.Rindu sesangat lah tu).Or kalau ada #2, #3 or #4 pun dia kene senyap-senyap (some of them are brought in and identified as ‘cousin’).Ala deyrang banyak duit nak bela ramai-ramai.

          • Pernah satu ketika dulu terlintas di kepala — kenapalah aku tak dilahirkan sebagai perempuan Arab di bumi Arab dan kahwin dengan tauke minyak… Astaghfirullaah… Bengong punya aku… Bersyukurlah dengan ap ayang Tuhan kurniakan…

        • Kekadang zaman dictates that lelaki matang yang beriman lebih baik ambil gadis-gadis muda montok kerana golongan gadis muda montok zaman la ni semuanya dah ‘independant’ daripada mak bapak memasing lantas buat perkara-perkara yang pada zaman arwah tok dan opahbeta muda-muda dulu sekadar berlaku dalam angan-angan je. Tu pun mereka yang berangan macam tu dah anggap diri sendiri jahat teramat dah tu!

          Zaman la ni, gadis-gadis muda perlu dilindungi, walaupun oleh lelaki yang dah beristeri! Ehem… errr… rasa-rasa maca,m boleh pakai argument aku ni kan? Kan? Bukan ke? Ke?

  4. Bro, lu punya respond cm ne… Terus jerit yabedabedoooo… Cm flinstone kut… Kwang3x.. Gua cakap bala jgn dicari…

  5. Entah kenapa.. entah kerana apa, sehingga hari ini I sentiasa, belum lagi rasa marah bab poligami. Kalu my hubby nak kahwin lagi satu, I ok jer. Malah I tak kisah pun.. Tak tau kenapa. Tapi dia lak yg tak ndak kahwin lagi… hhehehehe…:)

    • Uiks! Dah jumpa dua orang dah! Aiyooo… apa pasal wanita jenis gini semuanya low profile tentang ideologi poligami dia orang nih? Mana lagi dia orang ni sembunyi?

      Errr… Sis… cuba tanya Gafaro… Ada kemungkinan ke u beramah mesra dengan orang rumah dia sambil-sambil brainwash dia…? Aiyaaarrrkkk…!!!

  6. cuba interview salih yaacob la…hehehe…

  7. Mahalnya.. Kawan aku kate, bini dia loaded.. Dia aku tak tahu ler..

    • Weh…! Aku exagagerate je RM10k tu. Tapi exaggeration aku tu berdasarkan info daripada member ofis yang biasa deal dengan benda macam ni dan katanya approximately RM10k tu le.

      BTW, dalam kepala aku ni memang tgh dok rangka kisah poligami yang berkaitan dengan kekayaan yang lu cakap tu bro.

  8. Hero dah ade..? Tak kan sy kut… Tak glamer..

  9. woit pasal plak ni?

    haha…

  10. Sy tu saleh yaakub daa..

    • Huh…? Aiseh… silap interpret lagi daaa… Ekekeekekke…

      Entah… Mana le aku tau. Novel aku tak pernah difilemkan pun. Tapi untuk kisah yang ni visual character untuk watak tu dalam kepala aku bukan SY laaa… Ada laaa… Eheks…!

  11. Ni jawapan gua… Takut2 sesetengah lelaki ingat diorang mentari yg mampu menerangi dunia tapi sebenarnya sekadar mancis.. Nak bagi terang bilik pun susah… Kita dua orang terkecuali le… Kwang4x

  12. Laa.. Salah konteks.. Tapi gua jarang dengar laki kawin dua boleh adil.. Masa, harta, kasih sayang.. Sex.. Ha tu dia.. Larat ke? 7 hari seminggu, 30 hari sebulan…?badan gemuk tinggal tulang kata p ramlee..

    • Tu laaa… kenapa lu pergi Huddersfield. Kalau duduk kat Leeds sama wa mesti lu tau aktiviti kemaksiatan melampau yang boleh membuktikan larat tak larat wa handle… ekekekekekekk… aiyaaarrrkkk…!!!

  13. Lu makan sorang bro… Cit… Tak ajak gua… Kwang3x

Tinggalkan Jawapan

