Menamakan Watak Episod 2 – Elemen Emosi

Siri ini telah dijadikan siri novel TENTANG LINA yang dirancang untuk dikeluarkan dalam versi novel (yang pendekatan dan gaya bahasanya berbeza sedikit daripada versi dalam blog ni). Sambungan berikutnya bagi siri ini di blog ini ialah dalam entri Tentang Lina (Siri 2) – Inilah Aku.

Siri penuh entri kategori ini di halaman NáJWá áíMáN

Jangan salah sangka tau. Barangkali sebab exposure dan pengaruh kengkawan, sejak zaman aku belum baligh lagi aku memang minat nama ‘Azlina’ (again… please tolong jangan salah faham atau salah sangka entri aku yang ni). Punyalah suka nama ni sampai aku suggest pada Ayahanda dan Bonda supaya beri nama ni kalau aku dapat adik perempuan nanti.

Aku sendiri pun tak ingat dari mana atau sejarah asal-usul nama ni boleh jadi nama yang aku minat sangat. Mungkin sebab panggilan hariannya ialah ‘Lina’, dan aku rasa bila aku sebut panggilan tu, aku dapat dengar intonasi yang amat mesra, lembut, manja gitu… auwww…! Tetiba pula aku rasa macam gampang teramat sangat tulisan aku kali ni…

‘Azlina’ in real life pertama yang aku jumpa dalam hidup ialah di sekolah rendah. Amazingly aku tak pernah ada skandal apa-apa dengan dia sebab dia tak masuk list cita rasa aku yang dah siap terlukis dalam design 3-D dan save dalam bentuk hidden file dalam drive X hard disk kepala otak aku. Yang masuk list cita rasa aku masa tu ialah Khaizil Shafinaz, anak Guru Besar sekolah tu! Aharks…! As time went by, Khaizil pun pindah sekolah, aku cuba nak skandal dengan awek nama Aidilla. Again, tak ada kena mengena dengan ‘Azlina’ atau ‘Lina’. Ofkoz, Dilla takmo dan tak hingin skandal dengan aku… isy isy isy…

Dan dua tahun sebelum tamat sekolah kat situ, barulah aku jumpa ‘Azlina’ (bukan ‘Azlina’ yang mula-mula tadi tau). Dan ‘Azlina’ ni memang menepati ciri-ciri cita rasa 3-D design yang tersimpan dalam hidden folder memori hard disk drive X aku tu. Walaupun aku tak pernah rasa malu (tetapi sekadar merasa kemaluan) bila bercakap dengan awek-awek lain termasuk Khaizil dan Dilla sebelum ni (dan sebenarnya juga termasuk Ngai Mee Yee, Norsuhaimi, Joyce Ong Mei Sim dan sorang lagi budak kelas sebelah yang aku tak ingat nama dia), tapi dengan ‘Azlina’ ni aku tetiba jadi bongok. Bila ternampak dia, aku rasa macam nak menyorok dalam tandas lelaki (sebab aku tau dia takkan boeh masuk situ). Bila berdepan dengan dia aku tak boleh pandang dia. Bila nak bercakap dengan sesiapa pun, tapi tetiba dia muncul, bahasa aku sekonyong-konyong bertukar jadi bahasa Jerman atau bahasa Eskimo sebab aku sendiri pun tak faham apa yang aku cakap.

Dan itulah pertama kali aku percaya bahawasanya angan-angan image 3-D ‘Azlina’ aku rupa-rupanya memang wujud dalam realiti.

Maka novel-novel aku yang awal, yang aku tulis tangan (dan sebahagiannya dah transform ke Word, dan sebahagiannya dah publish), aku guna ‘Azlina’ dan ‘Lina’ sebagai watak utama. Deskripsi watak tu sebagaimana image 3-D dalam hidden file yang selepas jumpa ‘Azlina’ real life tu aku pindahkan dari drive X ke drive D memori kepala otak aku.

Tapi sebenarnya, itu bukan amalan yang baik dalam memberi nama pada watak. Kenapa? Dah panjang sangat entry ni. So aku cadang nak tulis dalam next entry (yang aku sure sangat kau orang dah baca dulu dah pun entry tu sebelum kau orang baca entry ni sebab 99% blog dalam dunia ni memang susunannya ikut kronologi descending, kan? Kan? Bukan ke? Ke?)

Siri penuh entri kategori ini di halaman NáJWá áíMáN

Siri ini telah dijadikan siri novel TENTANG LINA yang dirancang untuk dikeluarkan dalam versi novel (yang pendekatan dan gaya bahasanya berbeza sedikit daripada versi dalam blog ni). Sambungan berikutnya bagi siri ini di blog ini ialah dalam entri Tentang Lina (Siri 2) – Inilah Aku.

52 Respons to “Menamakan Watak Episod 2 – Elemen Emosi”

  1. waa macam tu ye citanya

  2. Kronological oder pls… Wa yg ikut crite ni dari awal pun kdng confius ni kan penonton lain.. Anyway… Byk babak2 yg buat wa tersenyum sendiri.. Lu mmg kelaka beb.. Nampak jer serious.. Wa ingat lu sombong giler… Sampaila wa kena duduk sebilik ngan lu.. Bukan sekatil he he he..

  3. Setuju lah. I sendiri ada 2,3 nama yang I minat sangat, sbb simple dan rasa something yg orang lain tak faham (I think U faham kot…).
    Bila sebut nama or guna nama tu, I rasa bahagia dan dekat dengan orang itu wpun orang tu cuma imajinasi jer..

    contoh 1 nama paberet: HISYAM. Ahaks!

    • Ya betul…! Sebenarnya I fikir semua orang ada emosi yang sama. Semua orang. Setiap kita mesti ada nama tertentu yang sesetengah kita tau asal usulnya dan sesetengah kita tak tau tapi nama tu ada dalam kepala kita berlegar-legar pada masa-masa tertentu.

  4. Uik.. Dua2 sihat zahir n batin..seronok gak sbb stgh2 tu boleh direlate dgn yg hidup.. Blum ada yg mati kut..

  5. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  6. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  7. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  8. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  9. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  10. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  11. novel remaja, semangat tu kurang sedikit le dari novel popular

  12. harap terus menulis, walaupun bukan mudah untuk menulis, jangan marah

  13. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  14. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  15. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  16. betul semua; kalau tak berkarya pun tak ada faedahnya sebab sambil berchat, boleh berkarya, itu lebih baik

  17. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  18. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  19. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  20. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  21. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  22. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  23. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

  24. […] membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak […]

Tinggalkan Jawapan

