Tentang Lina (Siri 52) – Sayang…

SAYANG seribu kali sayang. Buah kepayang jatuh ke longkang. Buah hati disambar orang. Buah sendiri tersepit di kangkang. Apa yang aku merepek ni? Merepek tentang sayanglah. Saban hari dok fikir pasal ni tau. Kau orang tak pernah fikir ke pasal sayang ni?

Anyways, hari-hari yang ditempuh sepanjang peperiksaan akhir memang menyeksa sungguh. Amat terseksa zahir dan batin dibuatnya. Walau bagaimanapun alhamdulillah… dapat juga ditempuh. Tu yang terasa amat merdeka bila dah selesai peperiksaan. Tapi merdeka pun belum tentu aman. Malaya dulu pun terpaksa tempuh keadaan penuh suspens dan tragik selepas merdeka akibat ancaman komunis, kan? Aku? Aku pun macam tulah juga. Lepas merdeka daripada exam, rasa suspens nak tunggu result le pulok… adoi laaa

Tapi sementara tunggu result tu, tak bolehlah persiakan tempoh melancong percuma tu kan? Kan? Dah alang-alang berada di bumi United Kingdom kan? Maka melanconglah aku, kan? Ya sangatlah melancong! Duitnya? Duitnya mana? Kalau setakat melencong ke rumah Ani kat sebelah tu bolehlah tak pakai duit! Cet…!

Tapi dia orang yang lain memang sungguh-sungguh dengan sepenuh perasaan menghabiskan sisa-sisa akhir kat UK tu dengan melancong — sama ada dalam UK, tapi kebanyakannya ke Eropah. Tu dia! Siapa lagi yang pergi Eropah? Garn pergi Eropah. Entah ke mana-manalah dia pergi tu. Ke Holland dah barang tentu. Nak kirim beli orang tak daripada dia bila dia ke Holland? Nak beli dengan apa? Tak payah… tak payah…

Dol pun tak duduk rumah. Aku tak pasti dia ke mana. UK ke, Eropah ke, atau mungkin sekadar dalam Leeds juga tapi kat celah mana-mana rumah orang lain kut. Aku? Hmmm… Aku sajalah yang tinggal kat rumah tu. Paling jauh pun sekadar dalam UK ajelah. Nak ke mana sangat pun? Carilah kawan-kawan lain yang ada dari serata Leeds dan UK tu dan ajak lepak atau jalan-jalan ke mana-mana, okey tak?

Lepas dapat result ialah merdeka yang sebenar-benarnya le kan? Kan? Terutamanya yang luluslah, kan? Kan? Sejujurnya, semasa aku dapat keputusan tu, perkara pertama yang melintas kat fikiran aku ialah ketakutan. Ya… takut… Aik? Dah lulus peperiksaan pun takut?

Bukanlah! Takut ni tak ada kena mengena dengan peperiksaan. Ni takut lain. Sebenarnya bila tau aje yang aku dah lulus, yang pertama sekali melintas kat kepala aku bukannya sama ada nak buat Bar di UK atau di Malaysia. Sebaliknya yang melintas kat kepala aku — pertama sekali yang melintas — ialah bila balik ke Malaysia nanti, patut ke aku naiktarafkan status hubungan aku dengan Zah. Aduh… aduh… aduh… Tu yang buat aku takut tu!

Apa sebenarnya yang aku akan temui bila aku balik ke tanah air nanti ek? Aku akan temui Zah yang single ke? Atau aku akan temui Zah berjalan berdua-duaan dengan jantan macho ala-ala kacak tampan dan mungkin iras-iras DJ Dave atau Amy Search? Mungkin juga dengan jantan yang iras-iras Razis Ismail juga. Tak pun dengan TC tu balik! Dah rujuk pulak! Alahai…

Ya tuan-tuan, puan-puan, bapak-bapak, ibu-ibu… aku teramat takut… Sangat takut…

Lepas tu barulah terfikir pasal nak buat Bar kat UK. Huh? Serius ke aku ni? Tak serik-serik lagi nak duduk kat negara sejuk beku peti ais ni ke? Well… alah bisa tegal biasa kut…? Apa salahnya, kan? Tapi… sanggup ke aku berjauhan untuk tempoh setahun lagi kat sini dan tinggalkan Zah kat sana? But then again, siapalah aku kepada Zah untuk aku terus nak berada di sisi dia? Macam aku kata tadi, entah-entah dia tengah bahagia dengan balak baru kalau pun tak rujuk semula dengan balak lama TC dia yang buat aku terus teringat bau kereta api tu… alahai…

Selain daripada tu, perkara kedua yang melintas kat benak aku ialah tentang Lina H — aku sure yang dia pun lulus peperiksaan akhir ni. Dan aku sure — memandangkan dia memang lebih intelligent daripada aku — yang dia lulus dengan cemerlang. Dan aku terfikir sama ada dia akan buat Bar di UK atau balik ke Malaysia. Teori aku, dia akan balik. Sebabnya? Sebab Mr. Biawak bukan budak law. Mr. Biawak pun tamat pengajian tahun ni, dan tak perlu buat Bar. Maka Mr. Biawak akan balik Malaysia. Takkan dia orang nak terpisah jauh beribu kilometer untuk tempoh setahun lagi? Nope. Aku rasa Lina H akan balik ke Malaysia dengan Mr. Biawak. Lepas tu kahwin.

Jadi apa aku nak buat antara waktu lepas dapat result dan tarikh terbang balik ke tanah air ni? Dok kira-kira gak duit yang masih berbaki. Rasa-rasanya masih boleh kut kalau nak pergi shopping barang-barang cenderamata dan cenderahati untuk keluarga. Barangkali masih berbaki juga untuk buat beli cederamata dan cenderahati untuk Zah… hehehehe… Tak kiralah sama ada dia dah ada balak atau tak, aku akan belikan juga sesuatu untuk dia. Tapi apa ya…? Hmmm

Tapi saat-saat akhir sebelum berangkat balik ni pun bukannya tak best. Best juga tau! Oleh sebab dia orang yang duduk kat asrama dan penginapan yang disediakan universiti terpaksa keluar dari penginapan dia orang tu sebab universiti dah nak tutup, maka bertaburanlah dia orang tu mencari-cari rumah kawan-kawan yang duduk menyewa buat menumpang sementara nak balik ke tanah air. Maka antara rumah penginapan yang dah transform jadi rumah tumpangan ialah rumah kita orang nilah. Sesak macam botol cencaluk. Mula-mula kaum jantan datang menumpang. Kalau tak silap aku dalam empat atau lima orang. Maka jadilah rumah tu macam rumah flat kat Shah Alam yang disewa dek pendatang asing yang kerja kat restoran atau kilang.

Dah tu? Best apanya kalau jantan-jantan ni semua datang menumpang kat rumah aku ni? Oh… itu cerita jantan… Yang best ialah cerita awek yang duduk kat rumah aku… eheks! Al-kisahnya awek-awek junior kita orang yang sebelum ni duduk kat asrama universiti, sekarang tiba-tiba tergerak hati teringin nak duduk rumah sewa. Baru dia orang tau ek…? Maka jantan macho paling handsome dalam rumah kita orang tu — Mr. Dol — telah berjaya membuat marketing yang berkesan lantas dapatlah dia secure sekumpulan awek untuk take over menyewa rumah kami tu selepas kami ni semua berhambus ke tanah air. Oh… sungguh amat cekap lagi berperisa tinggi kau Dol!

Dan oleh sebab asrama universiti dah tutup, dan budak-budak perempuan tu semua tak teringin nak pergi melancong, maka dia orang pun minta nak masuk dulu ke rumah sewa tu walaupun kita orang para jantan yang masih boleh tegak dan tegang sepenuhnya dengan sebegitu amat mudah lagi sensitifnya masih lagi belum berhambus keluar. So? Apa so? Bagi ajelah!

Maka untuk tempoh tertentu sebelum aku berangkat balik ke tanah air, dapatlah pula aku duduk serumah dan sebumbung dengan awek-awek yang agak cun jelita weh! Ekekekekeke… Aduhai… Dah lama banget rasanya aku tinggalkan pengalaman duduk sebumbung dengan awek ni. Maka bila datang balik pengalaman tu, rasa macam kekok sekejap. Tapi sekejap ajelah. Lepas tu… hmmm… rasa macam tak cukup aje setakat serumah sebumbung tapi tak sekatil… aiyarrrkkk…!

Kongsi bilik air, kongsi jamban, kongsi mangkuk tandas… pergh…! Lazat gak kongsi mangkuk tandas dengan awek ni. Kalau boleh pagi-pagi tu tahan dulu berak sebab nak bagi awek masuk bilik air dulu. Bagi dia berak dulu. Elok dia habis berak aje, aku pula masuk dan… well… beraklah! Semua proses tu mesti dilakukan dalam tempoh seberapa segera sebelum kehangatan yang dia orang tinggalkan atas mangkuk tandas tu hilang! Aharks! Senonoh kan? Senonoh laaa

Dan selama tu jugalah rumah aku sentiasa berbau harum kan? Kan? Nak duduk kat dapur merangkap ruang tamu merangkap bilik TV tu pun rasa best aje. Dah tak peduli dah rancangan apa tersiar kat TV. Bukannya aku nak tengok TV sangat pun! Weh! Awek junior tu semua tu! Kalau-kalau ada yang boleh sangkut jadi awek cinta hati aku, why not?

Tapi… tapi… alahai… Memang kompem aku takkan boleh ambil mana-mana dia orang jadi awek cinta hati aku. Sebabnya, setiap malam dia orang nampak dan tahu yang aku akan bergayut kat telefon… dengan Liza! Siap boleh tanya aku lagi siapakah gerangan awek yang selalu menelefon aku hingga menyebabkan orang lain dah tak boleh guna telefon malam-malam. Alahai… habislah peluang nak mengurat… Tak boleh nak mengurat dah pun… alahai… Kalau tak, dah tentu boleh tangkap cintan salah sorang, kan? Kan? Boleh ke? Laku ke aku ni? Hmmm

Tapi kan… bukan ke sesuatu yang dianggap permainan sebelum ni, sekarang sepatutnya dah diambil serius? Bukan ke perempuan yang sebelum ni sekadar awek, buat stok geli-geli dan basah-basah, sekarang sepatutnya diisi dengan perasaan yang tulus ikhlas dan murni?

Bukan ke — sebagai langkah mula ke dunia baru — perempuan yang aku akan pilih sebagai awek aku masa tu, seharusnya perempuan yang aku usahakan untuk menjadi isteri aku?

Bererti, perempuan yang aku akan pilih jadi awek nanti tu, ialah perempuan yang kepadanya aku ada rasa ‘sayang’. SAYANG.

Dan bila terfikir hal tu, entah kenapa, dan tak semena-mena, sekonyong-konyong tanpa dapat dielakkan lagi, pastilah tentu bayangan wajah Zah juga yang akan datang menerpa imaginasi aku. Lebih-lebih lagi, imaginasi wajah Zah tu semakin membaja dan menyuburkan harapan aku…

Petanda juga ke ni…?

Walau apa jua pun… ini adalah saat-saat akhir sisa-sisa waktu aku sebagai pelajar di bumi sejuk beku peti ais UK ni. Keputusan aku dah bulat untuk pulang ke Malaysia. UK bukan tempat indah yang menyuburkan kenangan manis bagi aku sangat. Barangkali sebab tu le agaknya banyak benda tentang UK ni yang aku tak ingat… aharks!

Memanglah serba sikit ada kenangan manis. Bahkan memang banyak kenangan manis. Tapi kenangan yang pahit tu — walaupun sekadar sepalit cuma — sungguh ia sebegitu amat pahit hingga pedih dan peritnya bisa menenggelamkan kelazatan manis yang dirasa. Kejam sungguh orang yang memalitkan kepahitan tu. Keji sungguh perbuatannya kerana dilakukan pada ketika aku sepatutnya mengumpul semua yang manis-manis belaka. Barangkali balasan Tuhan kepada aku kut? Mungkin juga kasih sayangNya terhadap hambaNya…

Kalau semua tu satu penganiayaan terhadap aku, bererti aku orang yang teraniaya. Kalau semua tu adalah peringatan… well… selagi masih hidup dan bernyawa, semua yang berlaku adalah peringatan, tak gitu?

Apa-apa hal pun, setiap yang dilalui ada hikmah tersendiri. Esok lusa aku akan tinggalkan bumi UK ni. Sebelum aku tinggalkan UK ni, biarlah aku cuba sedaya upaya untuk mengumpul seberapa banyak kemanisan. Setidak-tidaknya, aku takkan pulang ke tanah air dengan palitan kotor yang mendugalkan dari apa yang telah ditinggal dan diwasiatkan oleh Lina H kepada aku tatkala di UK ni. Biarlah selama tiga tahun kami bersama sebelum tu tak ada erti dan makna bagi dia. Aku dah tak peduli lagi. Dan aku lebih-lebih lagi tak mahu dia rosakkan pengalaman julung-julung kali seumur hidup aku dapat bertapak di bumi sejuk beku peti ais ni dengan kepahitan yang dia palitkan sebagai balasan terhadap semua pengalaman yang kami lalui bersama selama tiga tahun sebelum tu.

Aku akan kumpulkan kemanisan di sini. Kejutan pun aku nak kumpulkan juga. Misalnya kejutan yang Liza berikan hari tu bila dia tiba-tiba muncul tercongok kat depan… well… sebenarnya belakang rumah aku tu. Kejutan yang ditambahnya pula dengan debaran bila nak melawat bilik aku! Adoi laaa

Rupa-rupanya gadis comel dan cute serta manis lagi peramah dan keletah ni masih ada kejutan buat aku. Sungguh aku tak menjangka kejutan terakhir yang kau akan berikan ni Liza. Dan buat ke sekian kalinya, Garn dapat peluang dan kepuasan sekali lagi untuk lemparkan kepada aku senyuman dan sengihan dia yang tak cantik tu… cet!

Bersambung…

Untuk membaca dari siri pertama, sila ke Menamakan Watak Episode 2 – Elemen Emosi. Siri Novel ini tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang masih mati. Tak percaya? Tak paksa…

16 Respons to “Tentang Lina (Siri 52) – Sayang…”

  1. err…
    botol susu evant philip kat sana murah kan… pulak-pulak time winter…
    kehkehkehkeh

    • Huh…? Cet… Takkan nak beli botol susu. Tapi Queen Anne’s memang murah beb! Wa beli kat Bradford. Ada satu set tu wa beli dengan harga £10/= yang masa tu lebih kurang RM80/= laaa… Bila balik Malaysia wa tengok set yang sama harganya RM300/=!!! Mak aiii… Boleh buat meniaga tuh!

      p/s: Bini lu mengandung lagi ke dok citer pasal botol susu ni…?

  2. Rata2 memang ramai student Malaysia yg bawa kenangan (yg manis) serta pengalaman menarik dari UK. Hmm…Kejutan demi kejutan? Cepat sikit siri seterusnya ye Bro…

  3. Kidmatmetal Says:

    Last summer in the uk… Hu hu hu.. Nostalgik betul.. Main bola sampai lewat ptg.. Panas sampai buka tingkap.. Tapi angin sejuk tapi kering. Jln2 dgn house mate.. Gi lawat lu kat leeds. Kerja kilang 3 ari.. Pastu takde kerja..masa orang angkat barang aku dah ada kat leeds.. Nasib baik jeme baik…

    • Ekekekekek… Kalau tak, barang-barng lu tinggal sana landlord buat lelong ek…? Bro, jaket raincoat hijau yang detachable hood dia dah hilang yang wa beli daripada lu tu masih wa pakai tau. Buat amik Putera Puteri dari sekolah bila hari hujan… hehehehehe…

  4. Kidmatmetal Says:

    Masa klua result wa ada rumah lu.. Wa ingat lagi tangan garn yg ketar cata result.. Masa tu wa dah dapat result… Selamat.. Horey…!

  5. Kidmatmetal Says:

    Ummm… Mrsm, msm, ncuk, leeds… Mana agaknya hala tuju lepas ni…? Wa tau.. SJ… Kan kan?

Tinggalkan Jawapan

