Arkib untuk Mac, 2011

Sama Jeee…

Posted in Politik on 30 Mac 2011 by Najwa Aiman

Dari Berita Harian online

Rahim akan ambil tindakan terhadap pihak yang serang peribadinya
2011/03/30

ALOR GAJAH: Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, memberi amaran untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, sekiranya menyerang peribadi beliau berhubung pendedahan rakaman video aksi seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang…

Bersetubuh memang lazat. Sesetengah lelaki pilih lelaki. Sesetengah lelaki pilih perempuan. Sesetengah lelaki pilih budak lelaki atau budak perempuan…

Tapi pilih budak perempuan umur 15 tahun tetap lebih baik daripada pilih lelaki walau umur berapa pun… Toksahlah dok meroyan meracau… Kan? Kan? Bukan ke? Ke…?

~Posted with WordPress for BlackBerry~

Sejarahnya…?

Posted in Quips, Sosial on 29 Mac 2011 by Najwa Aiman

Okay… I give up… Bertahun-tahun dah dok mencari. Penat dah research. Masih gak tak dapat jawapan yang konkrit dan meyakinkan. Tapi aku still curious sesangat nak tau macam mana dua tempat ni boleh dapat namanya — Janda Baik di Pahang dan Batang Berjuntai di Selangor. Apa cerita di sebalik nama ni…?

Oya… aku juga diberitahu ada tempat nama Batang Benar. Benar sungguh… Biar benar…? Kat mana pula tempat ni ek…?

Hanya Bagi Mereka Yang Mahu…

Posted in Islam on 28 Mac 2011 by Najwa Aiman

Gambar ni aku kidnap dari http://www.photoblog.com/azhar73/

“Kerja tu pun boleh jadi ibadat,” kata Tok Ustaz. Sendiri mau ingat. Sendiri mau niat. Sendiri mau buat. Betul tak? ‘Sendiri’. Tu kata kuncinya… pergh… macam berbahas pula… aharks…!

Ni kisah benar kat Cheras. Sahabat ofis ke tanah perkuburan di sana atas urusan pengebumian Allahyarham Atoknya. Penggali kubur yang bertugas dah bertukar. Bukan yang biasa kerja kat situ. Ke mana pergi penggali kubur yang lazim?

“Dia dah tak kerja gali kubur lagi dah,” jawab penggali kubur yang baru tu. “Dia dah menang nombor. Dekat RM1 juta. Terus tak kerja gali kubur dah.”

Datuk Sifu Tu Melayu

Posted in Budaya, Etnik, Hiburan on 27 Mac 2011 by Najwa Aiman

Kenapa aku teramat respek Datuk Sifu M. Nasir? Memanglah bukan sebab personalitinya, tapi sebab apa yang telah dia buat. Macam-macam dia dah buat. Dan oleh kerana kita belajar apa yang kita belajar, maka antara apa yang aku belajar daripada beliau ialah untuk kenal lagu irama Melayu. Biarpun dah dimodenkan. Daripada aku jenis yang semasa zaman belum baligh dulu cukup menyampah dengar lagu tradisi Melayu sampai boleh blah dari depan TV bila tersiar dalam filem Melayu, sehingga aku jadi tertarik dan nak amati irama dan lirik setiap lagu Melayu yang tersiar. Terima kasih kepada dua sifu besar — Tan Sri Allahyarham P. Ramlee dan… Datuk Sifu M. Nasir.

inang bujang dan dara mp3 | lyrics

Maceh Tan Sri Seniman Agung dan Datuk Sifu! Maceh kerana memancang umbiku kembali ke bumi Melayu!

p/s: Datuk Sifu… sowi sebab terpaksa curi lagu ni dari web tu… Tak reti camne nak masukkan lagu dari kaset ori yang ada ni dalam bentuk audio je ke sini… Betullah! Memang ada kaset ori ni… cet…!

Ikut Apa…?

Posted in Bodoh, Fiqh, Islam, Pendidikan, Sosial on 26 Mac 2011 by Najwa Aiman

“Kita biorkan microphone aje terpasang. Selain daripada tu kita tutup. Alah… sejam aje,” kata aku.

“Ate… nak sembahyang dalam gelap?” kata dia.

“Saya ada bawa 100 kotak lilin dengan kakinya. Ada kat bawah tu ha. Saya sponsor. Kita bawa naik sekarang dan pasang sebelum Earth Hour mula.”

“Kau ni memang tak ada kerja lain!” dia marah. “Sesat! Nak mengikut sangat perangai dan kempen orang Yahudi tu! Dema suruh padam lampu sejam, kome pun terhegeh-hegeh nak ngikut padam lampu sejam. Dema suruh terjun lubuk pun kome ikut aje ya? Dah! Toksah kamu nak mendesak kami ni semua mengikut kempen Yahudi tu! Bergelap sejam dalam masjid ni apa ke jadahnya? Nak suruh kami sembahyang Isya guna lilin aje? Apa kome tak tau tu sesat? Sesat!”

“Kenapa sesat?” aku tanya.

“Mengikut style gereja! Kome orang muda ilmu agama cetek! Dalam gereja tu dema pasang lilin! Kome nak suruh kita buat gitu jugak dalam masjid ni? Mengikut cara orang Kristian begitu kome ingat hukumnya apa? Sesat! Sesat! Haram!”

“Dalam gereja pun dia orang pasang lampu elektrik jugak,” aku kata. “Dalam kuil dan tokong pun. Tapi yang mulakan dulu, gereja le sebab yang jumpa tenaga letrik ni orang dema.”

Mata dia bulat.

“Masjid kita pun ikut pasang lampu letrik juga nampaknya…”

Hantu

Posted in Bodoh on 26 Mac 2011 by Najwa Aiman

Ghost & Graveyard Graphics

Orang putih percaya yang vampire tak membalikkan arca dirinya di cermin. Vampire takut pada bawang putih. Vampire tak boleh kena matahari. Vampire suka hisap darah.

Dan orang Melayu percaya yang pontianak… pontianak… errr… hmmm… apa sifat-sifat dan ciri-ciri pontianak ek…?

Ghost & Graveyard Graphics

Datuk

Posted in Budaya, Estetika, Hiburan, Sosial on 25 Mac 2011 by Najwa Aiman

Sifu M. Nasir dapat anugerah ‘Datuk’ daripada Sultan Pahang. Lepas ni Datuk M. Nasir. Gelaran ‘Sifu’ masih maintain ke tak? Sifu tetap Sifu beb… kan? Seandainya gelaran ‘Datuk’ sesuatu yang amat bernilai tinggi, maka pendapat peribadi aku yang bias dan berat sebelah sebab aku sememangnya pemuja M. Nasir, sesungguhnya M. Nasir berhak dapat gelaran tu. Sekurang-kurangnya dapat anugerah tu semasa masih berhayat. Kalau tak nanti senasib dengan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee… adoi laaa…

Sesetengah orang memang tak mahu gelaran ‘Datuk’ ni tapi dah baginda Sultan nak bagi, kenalah ambil juga. Sesetengah orang berebut-rebut nak, lagi-lagi kalau dia tu kepala kompeni GLC. Tak kiralah kompeni apa pun, kan? Kenapa ya kebanyakan orang nak sangat gelaran ‘Datuk’ ni ek? Aku tau sorang kepala kompeni yang dulu tak ada gelaran ‘Datuk’. Bebaru ni dia dapat gelaran tu. Memang betullah gelaran ‘Datuk’ tu bawa perubahan kepada orangnya. Memang dia berubah sejak dapat ‘Datuk’. Dulu dia kepala kompeni yang besar. Sekarang dia kepala yang besar sementara kompeni dia makin nak jadi kecil… Kepala… kepala…

p/s: Lisa Surihani akan dapat gelaran gak ke? Kalau nak dapat pun, biarlah Datuk atau Tan Sri… tapi janganlah Datin atau Puan Sri…!!! Aiyaaarrrkkk…! Tidaaakkk…!!!