Rujuk Kepada Siapa?

Borang Job Application kebanyakan kompeni ada kolum untuk Referee dan sesetengahnya buat spesifikasi bahawa salah satu Referee yang disenaraikan mestilah majikan terkini atau terdahulu. Dan praktis beberapa kompeni ialah menghubungi majikan terkini calon kerja tu untuk bertanya tentang calon tu. Part ni yang aku agak kurang faham sikit… Maklumlah… sekolah aku tak tinggi… Empat tingkat je… eheks…

Atas dasar profesional, majikanyang dihubungi akan bagi tahu secara jujur tentang calon tu yang merupakan pekerja dia sendiri pada ketika tu, kan? Secara profesionalnya le. Tapi kalau majikan tu tak profesional dan selfish, macam mana? Kalau pekerja dia tu bagus, dia nak lepaskan atau tak? Cara dia nak tambat pekerja dia? Well… ni pendapat aku yang berpendapatan tak tinggi ni le — kalau majikan profesional, dia akan counter offer. Kalau majikan hampeh, dia akan cakap pada bakal majikan baru pekerja dia tu bahawa pekerja dia tu tak elok dan teruk belaka. Bukan ke…?

Tapi rasa-rasanya majikan sekarang semua profesional belaka. Tak macam dulu, kut? Yang masih kekal macam dulu cuma satu je — semua majikan menganggap bahawa mana-mana perkerja boleh diganti dengan mudah, kecuali diri dia orang sendiri… ekekekekeke… Errr… salah ek persepsi aku ni…?

4 Respons to “Rujuk Kepada Siapa?”

  1. saya setuju sangat dengan perenggan akhir itu. kita akan dihargai, dirindui dan disanjungi hanya apabila:
    bila… aku sudah tiada… simpan semua hasil kerjaku… jangan ditangis selalu… (ikut melodi lagu hujan)
    hahahaha

  2. kalu tak gua dah pegi kerja kat ostolia dah….

    HOD gua kata gua tak hantar surat resign kat orang ostolia tu…

    bangkai punya manusia…

Tinggalkan Jawapan

