Bila Dikurniakan…

Ibarat memberi hadiah mesin jahit. Si Penerimanya menjahit dengan mesin jahit tu dan beri hasil jahitan yang bagus dan bermutu sebagai hadiah kepada Si Pemberi, Si Pemberi akan suka. Kalau Si Pemberi lihat Si Penerima menjaga dengan baik mesin jahit tu — dijaga, dicuci, dilap, dibungkus, dibaikpulih dan diupgrade sehingga mesin jahit tu jadi lebih baik daripada keadaan asalnya, Si Pemberi akan lebih suka. Hasil jahitan dan cara Si Penerima menjaga mesin jahit tu akan jadi faktor yang memungkinkan Si Pemberi memberi hadiah mesin jahit yang jauh lebih canggih kepada Si Penerima pada masa akan datang. Tak gitu?

8 Respons to “Bila Dikurniakan…”

  1. Ni biasa dah kat aku. Bagi isteri mesin jahit tapi sepanjang beberapa tahun yang aku ingat cuma sekali je dia pakai. Lepas tu baru2 ni nak tukar ke automatik, rasa2 macam tak nak bagi je.

    • Setuju… Kalau tak reti jaga kurniaan, kenapa nak ditambah lagi dengan yang lebih baik…?

      KECUALI kalau menambah tu adalah sebagai lambang kemarahan… tak gitu? “Nak yang canggih lagi? Yang macam ni nak? Nah! Ambil! Ambil! Ambil 13 sekali!” Ekekekekekeke…

  2. yng ni entry membangun..
    menghargai pemberian adalah perkara yang mulia.
    begitu juga tuhan memberi tanggung jawab tapi…
    kehkehkeh.. kadang2 gua malu dengan tuhan…

  3. mesin jahit tu dah lama. sekarang ada yg lebih canggih.

  4. ade gak spesis yang dibiornye pakai sampai reput..

    alasan:

    dah bagi dulukan….guna je selagi boleh

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: