Yang Penting, “Tunai”

Sang rembulan di langit malam tadi dah hampir nak purnama. Malam ke 13 terawih hari ni. Baju raya, kasut raya, langsir raya, kusyen raya, spentot raya, stoking raya, hantu raya, awek raya, semua dah beli ke? Kuih raya, kacang raya, buah raya, lemang raya, ketupat raya, rendang raya, lauk-pauk raya dah order?

Kompeni bayar gaji awal ke bulan ni? Gomen dah dapat hadiah raya minimum RM500 tu. Kau orang dapat tak? Zakat dah bayar ke belum? Zakat fitrah beb. KL dan Selangor RM7.00 satu kepala. Masih sikit nilainya berbanding keperluan fakir miskin. Tapi aku masih panas hati dengan pihak berkuasa zakat. Berjuta-juta ringgit orang bayar zakat tapi masih ada gak Muslim sendiri yang terpaksa bergantung sumbangan daripada gereja sebab kecewa dengan pihak berkuasa zakat yang banyak songel…

Apa-apa hal pun, bayarlah zakat fitrah tu. TUNAIkan. Rukun keempat untuk jadi seorang Islam tau. Tak cukup rukun, tak jadi Islam tau, kan? Bukan ke? Ke? Dan kalau nak bayar zakat tu direct kepada penerima yang layak termasuk dalam lapan sanat lagi bagus kan? Sebelum solat Aidil fitri mesti dah TUNAIkan tu.TUNAIkan le zakat… secara TUNAI tau! Aharks…

3 Respons to “Yang Penting, “Tunai””

  1. tak lengkap rukun kalo tak tunai

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: