Teknik “Separuh Suap”

Selain lidah Melayu, suku mana lagi ek yang mengajar guna teknik separuh suap? Ingatkan cikgu yang mengajar bebudak je yang guna teknik ni. Tapi ustaz-ustaz yang mengajar orang dewasa dan orang tua pun guna teknik ni tau. Misalnya, dalam bulan puasa ni, kalau bicara hal yang membatalkan puasa, dia orang akan kata; “Kalau kita bersetubuh di siang hari maka puasa kita akan baaaa…?” Lepas tu dia akan pause sekejap dalam dua tiga saat, dan kemudian dia akan sambung; “…taaaaaaaalll.” Pastu dia akan sambung lagi; “Maka kita kena apa? Kena bayar fid…?” dia pause lagi dua tiga saat, dan kemudian sambung; “…yaaaaaaaaaaah.”

Masa pause dua tiga saat tu nampak macam nak suruh kita sambung denganjawapan, tapi balik-balik dia yang sambung bagi jawapan, kan? Kan? Ni teknik dalam pedagogy atau andragogy ni ek?

p/s: Bukanlah… gambar atas tu bukan ceramah agama. Bertuah kalau dapat ramai macam tu untuk majlis ilmu. Tu ceramah politik.

8 Respons to “Teknik “Separuh Suap””

  1. Teknik berucap tu. Beeeee…….(pause)……….end!

  2. penceramah cuma nak pastikan para hadirin tidak tiii… dooo…

  3. raznulfaisu Says:

    teknik ni tak boleh dipakai utk orang yg tak tahu hukum. Nanti utk soalan pertama tadi dijawabnya baa….gus. Naye je.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: