Reti Anyam Ketupat…?

Antara khazanah seni yang ditinggalkan budaya Melayu, kan? Reti tak nak anyam ketupat? Dah lama nak belajar. Seronok banget! Kat ofis hari tu aku tanya dua tiga empat lima enam tujuh lapan sembilan sepuluh orang staf perempuan. Sorang pun tak reti. Akhirnya dua orang staf lelaki yang ajar aku menganyam ketupat. Aharks…! But then again… kenapa mesti orang perempuan yang aku tanya ek? Kenapa aku assume orang perempuan mesti reti anyam ketupat ek? Adoi laaa… aku masihi seksis rupa-rupanya dalam bab anyam ketupat ni. Sungguh ketupat betul…

Ada satu laman web yang aku syak dari Singapura yang aku terjumpa mengajar kaedah menganyam ni. But then again, bahagian paling kritikal dalam menganyam ni bagi aku bukanlah anyamannya, tapi penyudahnya — macam mana nak matikan anyaman tu. Kau orang yang tak reti bolehlah cuba. Ni skil dan kemahiran Melayu yang dah makin pupus tau…

8 Respons to “Reti Anyam Ketupat…?”

  1. Aku memang terrer bab menganyam ni. Boleh boleh ketupat bawang dan sate. Dan selalunya masa aku kat Bank dulu, bahagian menghias dengan ketupat bagi kat aku sebab dalam satu branch aku sorang je tahu – Branch Manager memang kena tahu semua

  2. ye, bahagian penyudah memang kritikal.. nak wat ketupat lain hasilnya leh jd ketupat lain lak… kehkehkeh… er FYI sy perempuan yang reti menganyam ketupat.. ahaks

    • Beta tahu anyam je… Hasilnya jadi ketupat pulut ke, ketupat kampung ke, ketupat palas ke ke, ketupat sate ke, ketupat lepat ke, ketupat nasi ke, ketupat lompat ke… yang tu belakang kira! Ekekeekekeke…

  3. terer la korang…..

    gua bab makan ketupat je paling tiada tandingan… anyam tak reti…

Tinggalkan Jawapan

