“Puasa Khuluk”? Ada ke…?

Dah mood raya ke?Yalah kut agaknya ek? Ofis kau orang semua dah gantung kad raya dan ketupat reben ek? Sesetengah pejabat sia buat pertandingan you…! Hadiah macam-macam — daripada duit sampai ke trofi. Yalah! Tak tipu! Trofi beb! Aharks… Dan, anak Amy Search – Nabila Huda – tuntut cerai. Talak khuluk. Tebus talak.

Anyways, ni tak ada kena mengena dengan Nabila. Saja terfikir. Talak khuluk ni berlaku bila suami isteri memang dah tak boleh hidup bersama, tapi suami tak mahu ceraikan isteri dia atas sebab-sebab yang… well… walau apa pun sebabnya, tetap bodoh belakalah tu… eheks…! So bila suami tak mahu jugak-jugak ceraikan isteri, maka alternatif lain bagi isteri ialah tebus talak — tuntut diceraikan dengan dibayar pampasan kepada suami. Kiranya macam beli talaklah. Ni memang dihalalkan dalam syariah.

Tapi jenuh gak memikirkan situasi tebus talak ni. Yalah… Dah kalau isteri tak mahu sangat-sangat dah nak teruskan hidup bersama, yang si suami berat sangat nak lepaskan tu kenapa? Apatah lagi kalau alasan isteri tak mahu teruskan hidup bersama tu ialah sebab dah berubah hati kat lelaki lain, tak gitu? Maksudnya, suami dia tu lebih rela isteri dia berzina dan bergelumang dosa nusyuz terhadap dia daripada melepaskan wanita tu agar dapat melalui proses pernikahan yang sah dan tak lagi hidup dalam derhaka terhadap suami. Boleh ke dianggap suami jenis gitu sayangkan bini? Atau sebenarnya jenis pentingkan diri sendiri? Hmmm…

Anyways, puasa so far lengkap dan sempurna tak? Cukup tak? Kalau tak cukup, lepas ni ada yang kena puasa khuluk ni…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: