Mumtaz? Siapa Tu?

Aku nak minta maaf bebanyak kalau-kalau ada antara kalian yang terpaksa mencarut-carut kepada sebuah van hijau yang kurang hajau di jalan raya antara PBD dan PJ antara jam 11:30 AM dan 11:45 AM ek… Mungkin yang pegang stereng van bongok tu ialah aku… ohhh… Hari tu memang aku memandu sesekejap macam drebar rally, sesekejap macam drebar F1, sesekejap macam drebar lori, tapi kesemuanya macam drebar tak siuman. Bila tiba di sekolah kebangsaan Aiman, Permaisuri dah ada kat. Dia pun menjadi pemandu buli dari ofis dia tadi, katanya, dan dah tiba hampir sejam lebih awal daripada aku dari Subang Jaya.

Dewan teramat penuh semasa dia tiba tadi, katanya, sampai tak ada tempat duduk kosong langsung. Sepatutnya acara penyerahan duit RM100 dulu diikuti keputusan UPSR. Menunggu YB sebagai jemputan VIP yang tak kunjung tiba sebab sibuk teramat sampai terlupa tentang jadual nak hadir ke sebuah sekolah kecil barangkali, lantas Guru Besar mulakan dulu majlis menyerahkan duit RM100. Penyerahan slip keputusan UPSR ditangguh dulu sampai YB datang.

Tapi sebab YB tak kunjung jelma sampai ke sudah, penyerahan keputusan UPSR terpaksa dimulakan juga. Dewan tu dah macam bebudak universiti selesai final year. Kosong teramat. Mak bapak semua dah hilang. Siapa nak tolong pegang dan simpan dengan selamat slip keputusan UPSR anak-anak dia orang tu?

Alhamdulillah dan tahniah buat Aiman. Tak tahu macam mana dia di peringkat menengah nanti tapi Permaisuri memang gembira dan bahagia teramat. Jelas dari rias wajah dia yang tak menjemukan aku tu. Kami ke sekolah agama pula tapi Guru Besar kata petang nanti baru keputusan akan diserahkan kepada murid-murid, tapi dia setuju nak bagi tahu kami keputusan Aiman dengan syarat mesti dirahsiakan supaya tak spoil surprise dan suspens Aiman dan kengkawan dia petang nanti. Aiman dapat Mumtaz. Mumtaz? Siapa tu?

“Mumtaz tu kalau di sekolah kebangsaan kira-kiranya macam 5A jugalah,” Guru Besar yang baik hati dan lemah lembut tu explain. Ooo… Aku dulu manalah ada masuk sekolah rendah agama macam bebudak sekarang… Kalau tak mesti aku ni tergolong dalam golongan AJK masjid setiap tahun tau! Kan? Kan? Bukan ke? Ke? Aharks…

4 Respons to “Mumtaz? Siapa Tu?”

  1. raden cap kipas udang Says:

    mati mati la gua ingat mumtaz tu manusia… cheh

    • Wa cuma tahu dua Mumtaz sebelum ni — Mumtaz Jaafar athlete negara tu dan satu filem Hindustan lama judul Mumtaz. Tapi wa tak pernah tengok kedua-duanya… ekekekekekek…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: