Kluangman Pergi Melaka

Anyways, di JB hari tu semasa breakfast, member dan aku perlukan ashtray. Maka dari jauh aku signal kat waitress — tangan kiri aku menadah, jari telunjuk tangan kanan bergerak atas dan bawah di atas telapak tangan kiri aku yang menadah tu. Dia angguk. Seminit kemudian dia tiba ke meja kami dengan benda ni.

Apa-apa ajelah… Rabu hari tu kami ke Kluang setelah check out dari JB. Terus ke pejabat di Kluang. Gedebak-gedebuk sampai petang. Sempat cuma untuk minum Nescafe secawan ni—

Gila gaban besar cawan dia! (Dan no, tu bukan rokok aku weh!) Tak sempat nak rasa kopi Kluang yang masyhur kat stesen tu. Nak tengok stesen kereta api tu pun tak sempat. Sejak Isnin hati resah gelisah. Semacam belon yang ditiup maksimum menanti masa untuk pecah. Berkecai mati. Tapi tak pecah-pecah dan tak mati-mati lagi. Sebu, risau, takut… Macam-macam… Terasa terancam sesangat. Terasa goyah keyakinan dan kepercayaan kadang-kadang. Pujuk hati sedaya upaya untuk tanam percaya dan yakin. Pasti.

Maka petang Rabu tu memang aku jadi pelesit lebuh raya. Entah berapa saman hantu daripada mambang yang suka bertenggek sebalik pokok dan semaklah yang dah tembak aku agaknya. Persetanlah mambang tu! Yang penting aku mesti segera sampai ke Melaka, check in kat Mahkota dan cari solution resah gelisah ni. Mesti! Aku mahu yakin dan percaya. Aku mahu setia! Fuiyooo… macam negarawan tunggul terunggul pula ek…? Eheks…

Oya… Malam tu jadi drebar lagi untuk ke sekian kali pusing Melaka nak cari makan. Duduk kat Mahkota di Banda Hilir. Kawasan yang sepatutnya pusat pelancongan dan komersil terhebat di Melaka. Jam baru pukul 9:00 malam tapi semua kedai makan Muslim dah tutup. Weh…! Melaka! Aku lapau ni! Kisahnya kau orang ni? Melilau aku cari kedai tau! Hawau! Tiga jambatan aku lintas malam tu sebanyak tujuh kali seberang sungai yang sama. Sesat barai… Alih-alih jumpa satu kedai yang speciality dia ialah asam pedas. Bagus! Asam pedas memang origin Melaka. Dan punyalah darat aku ni baru first time dengar asam pedas tetel. Ya… TETEL. Nak sebut tak ada masalah tapi nak taip tu berhati-hati sebab ‘L’ dan ‘K’ atas keyboard tu sebelah menyebelah aje. Salah taip karang… haaa…

Tapi kecewa sungguh sebab asam pedas tu bukan standard Cik Yam jiran aku orang Melaka yang asam pedasnya kompem buat aku tambah nasi minimum tiga kali. Apa daaa punya asam pedas kedai ni… Dalam negeri Melaka pula dan di Banda Hilir pusat pelancongan yang lepas jam 8:00 malam habis tutup semua kedai makan Melayu… Mengecewakan… Nak balik cari hotel pun sesat barai. Member orang Melaka pun sesat… Nak balik Banda Hilir kena lalu Kampung Hulu. Lahabau kulit limau! Nak pergi hilir kenapa mesti lalu hulu? Cet…!

Tapi tak apa sebab masa aku duduk hotel ni dulu aku tahu menu sarapan paginya lebih hebat daripada kenduri kahwin ala buffet. Banyak dan macam-macam. Boleh tahan sampai dinner sekali makan. Tapi bila turun breakfast pagi esok tu… alahai… Kecewa lagi dengan Melaka…

On the way nak ke ofis, aku nampak kedai ni. Hehehehe… Kedai ni dah pajak soon… ek? Kan?

Anyways… trip minggu ni tak ada isi sangat bagi aku. That very thing the absence of which renders everything insignificant.

Nak ke sini lagi. Sini lagi. Nak tengok siput. Nak suka siput. Nak jadi cengkerang siput.

2 Respons to “Kluangman Pergi Melaka”

  1. makan je la ente ni..hahaha

Tinggalkan Jawapan

