Ramadan Untuk Akhirat

Dah berapa Ramadan dah ni ek? Kat bebudak bolehlah tanya “Puasa cukup tak tahun ni?” Kat bapak budak? “Terawih so far cukup tak…?” Ekekekekeke… Errr… cukup ke…? Anyways, terus-terang, tahun ni masih gagal menyempurnakan resolusi untuk sempurnakan terawih setiap malam. Adoi laaa… Tapi tak apa. Niat tu ada. Dapat satu ganjaran kan? Kan?

Dan Ramadan bulan ujian dipertingkatkan, kan? Kekadang to a magnitude thought to be beyond any human capabilities. Tapi tak. Allah takkan menguji manusia di luar daripada kemampuan insan tu. yakinlah dengan Allah SWT. Dia Maha Mengetahui tentang diri kita berbanding kita sendiri. Sebelum-sebelum ni pun memang berbagai ujian Allah beri dalam bulan Ramadan ni. Kebanyakannya gagallah… aharks…! Adoi laaa… Tapi tahun ni… MasyaAllah…! Yakin… Yakin… Yakinlah bahawasanya laa yukallifullaahu nafsan illa wus ‘aha. ‘Tidak diuji Allah ke atas setiap diri melainkan apa yang dalam kemampuannya.’ Sodaqallaah…

Ujian mental dan emosi sebenarnya sangat jauh lebih perit daripada ujian fizikal, tak gitu? Kalau fizikal tak tahan sakit, potong kasi buang. Kalau mental dan emosi tak tahan sakit…?

InsyaAllah… ganjaran Allah kepada mereka yang lulus ujianNya… Maha Suci Allah yang mengurniakan peluang menempuh ujianNya ini demi untuk mendapat ganjaran yang lebih hebat daripadaNya. Persetankan ganjaran dunia ni. Aku dah sedar bahawa dunia ni tak ada apa-apa (oi…! Belum terlewat untuk sedar dan insaf tau! Cet…!) Biarkan aje benda-benda fana di dunia ni. Aku nak kejar yang jauh di sana… Yang lebih abadi. Yang dunia nak blah, atau tak nak menjelma, lantaklah. Ya Tuhan… beri kami kekuatan…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: