Macam Computer Hard Disk

Otak manusia dengan hard disk komputer lebih kurang je kan? Dari segi daya penyimpanan data le. Manusia semasa bebudak lebih mudah dan cepat simpan memori dan memori tu kekal lebih lama berbanding data yang dikutip bila manusia semakin dewasa. Bila dah tua, lagi susah data nak lekat. Kenapa ye?

Aku masih ingat macam-macam perkara yang berlaku dan dihafal zaman aku sekolah dulu. Tapi benda-benda yang berlaku bila semakin dewasa dan tua ni susah bebenor nak lekat. Memori komputer macam tu juga kan? Aku diberitahu oleh pakar komputer bahawa hard disk komputer ada ruang untuk simpan data-data yang kita tak save pun. Misalnya surfing history, cache, dan entah apa-apa lagi yang dindekskan dalam memori komputer. Data tu digunakan oleh komputer tu sendiri the next time kita gunakan komputer tu. Aku rasa memori tu lebih kurang macam sub-concious mind manusia le kan? Bukan ke? Ke?

May be sub-conscious mind kita yang semakin penuh yang buat kita makin susah nak simpan dan ingat data bila kita semakin tua erk? Anyways, kenapa aku tulis ni? Sebab bila aku check schedule tadi dan ternampak tarikh hari ni, secara automatik ada maklumat yang aku pernah simpan tentang tarikh ni lebih 30 tahun dulu tetiba trigger! Ekekekekeke… Happy Birthday Gorilla… Errr… jangan marah. Memori lama yang trigger sub-consciously.

Tinggalkan Jawapan

