Yang Tak Jelas Tak Halal

Isu ni le kan yang kecoh sekejap (yup… sekejap je…) dalam media massa hari tu kan? Logo HALAL JAKIM pada tin arak. Dah tentu-tentu orang tahu tu arak, dan arak memang tak halal kan? Bukan ke? Ke…?

Sebelum ni kecoh pasal logo HALAL palsu juga, tapi atas produk yang JAKIM tak pernah certify sebagai HALAL. Yang tu lagi berat sebenarnya, pada pandangan aku yang rabun ni le. Pandangan orang cerdik aku tak tahu le. Aku bukan orang cerdik.

Dan sebagai orang tak cerdik sangat ni, aku ulangi buat kesekian kali cadangan aku hampir 20 tahun dulu — wajibkan produk tak halal dapatkan certification TAK HALAL daripada JAKIM atau pihak berkuasa lain. Sebaliknya produk yang HALAL tak perlu dapatkan apa-apa certification. Maknanya, bagi produk makanan, sebelum boleh dijual, go through JAKIM atau mana-manapihak berkuasa dilantik untuk certify ia halal. Restoran, kasut, selipar, pakaian, aksesori pakaian, barangan daripada produk organis, bla bla bla… sebelum boleh masuk pasaran, JAKIM check dulu. Macam ubat. Sebelum boleh masuk pasaran, Kementerian Kesihatan kena certify dulu.

Boleh…?

Tinggalkan Jawapan

