NáJWá áíMáN

Menamakan Watak Episod 1

Macam mana nak beri nama pada watak dalam novel ek? Penulis picisan macam aku ni memang rasa susah gak la nak memberi nama pada watak. Dah le aku tak gemar sangat-sangat nama-nama yang bunyi macam kayangan dan panjanng berjela, terutamanya pada watak perempuan.

Tapi ni kaedah aku le — Dalam penyifatan atau characterization, aku beri sifat dan perangai pada watak tu dulu. Dari sifat-sifat, perangai dan tabiat tu barulah aku beri identiti — lahir di mana, mak bapak siapa nama, berapa adik beradik, anak ke berapa, dan… akhir sekali… namanya. Rule aku dalam memberi nama pada watak memanglah tak sama dengan memberi nama pada anak… eheks…

Pertama sekali, watak yang dah dicipta tu akan diberi nama penuh macam nak buat IC kat Jabatan Pendaftaran Negara. Latar belakang keluarganya yang dah dicipta tadi penting. Kalau orang kampung — misalnya, bapa gembala lembu dan ibu kerja bendang — buat masa ni dan masih lagi dalam zaman la ni, tak mungkin namanya ‘Farshahidatul Asfarina’. Kalau ‘Shahidatul Aspalela’ tu ada kemungkinan, tapi jauh. Kalau ‘Shahidatul’ maka dekat sikit. Yang aku rasa paling kena ialah ‘Shahidah’ atau ‘Aspalela’.

Nota: Tapi sesetengah penerbit ada polisi yang pelik gak sebenarnya. Kalau nama penuh watak tu, misalnya, Azreen Syareena, maka kalau penulis sekadar membahasakan ‘Syareena’ dalam naratif novel, maka penerbit akan ubah kepada nama penuhnya — ‘ Azreen Syareena’. Maka penuhlah seluruh babak novel yang ada watak Syareena dengan nama ‘ Azreen Syareena’. Nasib baik dalam dialog tak guna nama penuh gak… adoi laaa…

Menamakan Watak Episod 2 – Elemen Emosi

Jangan salah sangka tau. Barangkali sebab exposure dan pengaruh kengkawan, sejak zaman aku belum baligh lagi aku memang minat nama ‘Azlina’ (again… please tolong jangan salah faham atau salah sangka entri aku yang ni). Punyalah suka nama ni sampai aku suggest pada Ayahanda dan Bonda supaya beri nama ni kalau aku dapat adik perempuan nanti.

Aku sendiri pun tak ingat dari mana atau sejarah asal-usul nama ni boleh jadi nama yang aku minat sangat. Mungkin sebab panggilan hariannya ialah ‘Lina’, dan aku rasa bila aku sebut panggilan tu, aku dapat dengar intonasi yang amat mesra, lembut, manja gitu… auwww…! Tetiba pula aku rasa macam gampang teramat sangat tulisan aku kali ni…

‘Azlina’ in real life pertama yang aku jumpa dalam hidup ialah di sekolah rendah. Amazingly aku tak pernah ada skandal apa-apa dengan dia sebab dia tak masuk list cita rasa aku yang dah siap terlukis dalam design 3-D dan save dalam bentuk hidden file dalam drive X hard disk kepala otak aku. Yang masuk list cita rasa aku masa tu ialah Khaizil Shafinaz, anak Guru Besar sekolah tu! Aharks…! As time went by, Khaizil pun pindah sekolah, aku cuba nak skandal dengan awek nama Aidilla. Again, tak ada kena mengena dengan ‘Azlina’ atau ‘Lina’. Ofkoz, Dilla takmo dan tak hingin skandal dengan aku… isy isy isy…

Dan dua tahun sebelum tamat sekolah kat situ, barulah aku jumpa ‘Azlina’ (bukan ‘Azlina’ yang mula-mula tadi tau). Dan ‘Azlina’ ni memang menepati ciri-ciri cita rasa 3-D design yang tersimpan dalam hidden folder memori hard disk drive X aku tu. Walaupun aku tak pernah rasa malu (tetapi sekadar merasa kemaluan) bila bercakap dengan awek-awek lain termasuk Khaizil dan Dilla sebelum ni (dan sebenarnya juga termasuk Ngai Mee Yee, Norsuhaimi, Joyce Ong Mei Sim dan sorang lagi budak kelas sebelah yang aku tak ingat nama dia), tapi dengan ‘Azlina’ ni aku tetiba jadi bongok. Bila ternampak dia, aku rasa macam nak menyorok dalam tandas lelaki (sebab aku tau dia takkan boeh masuk situ). Bila berdepan dengan dia aku tak boleh pandang dia. Bila nak bercakap dengan sesiapa pun, tapi tetiba dia muncul, bahasa aku sekonyong-konyong bertukar jadi bahasa Jerman atau bahasa Eskimo sebab aku sendiri pun tak faham apa yang aku cakap.

Dan itulah pertama kali aku percaya bahawasanya angan-angan image 3-D ‘Azlina’ aku rupa-rupanya memang wujud dalam realiti.

Maka novel-novel aku yang awal, yang aku tulis tangan (dan sebahagiannya dah transform ke Word, dan sebahagiannya dah publish), aku guna ‘Azlina’ dan ‘Lina’ sebagai watak utama. Deskripsi watak tu sebagaimana image 3-D dalam hidden file yang selepas jumpa ‘Azlina’ real life tu aku pindahkan dari drive X ke drive D memori kepala otak aku.

Tapi sebenarnya, itu bukan amalan yang baik dalam memberi nama pada watak. Kenapa? Dah panjang sangat entry ni. So aku cadang nak tulis dalam next entry (yang aku sure sangat kau orang dah baca dulu dah pun entry tu sebelumkau orang baca entry ni sebab 99% blog dalam dunia ni memang susunannya ikut kronologi descending, kan? Kan? Bukan ke? Ke?)

Menamakan Watak Episod 3 – Natijah Elemen Emosi

Dalam siri Menamakan Watak Episod 2 – Elemen Emosi, aku kata menamakan watak dalam novel mengikut emosi kita tu amalan yang kurang baik. Sebabnya? Well, mengikut pandangan rabun Najwa Aiman, menamakan watak berdasarkan emosi (identiti yang kita suka banget yang dah lama melekap dalam memori kepala otak kita) akan mengakibatkan natijah berikut—

Watak Klise Penulis
Maknanya, kalau penulis tu hasilkan 10 buku sekalipun, maka dalam kesemua buku dia tu mesti ada watak tu. Mungkin namanya berbeza, tapi percayalah, perangai, sifat, tabiat, malah deskriptif watak tu sama jek! Macam Yusoff Haslam ambil Awie berlakon mana-mana pun jua filem arahannya.

Cerita Klise Penulis
Biasanya nama dari elemen emosi datang bersama-sama kisah tertentu yang mendorong nama tu. Kisah tu pun akan jadi klise dalam semua buku penulis. Bacalah buku mana pun, watak tu wujud, dan kisah yang berlingkar pada watak tu lebih kurang je isunya. Again, macam Yusoff Haslam ambil Awie berlakon dalam mana-mana pun jua filem arahannya.

Contoh Penamaan Watak Dari Elemen Emosi
Dalam siri Menamakan Watak Episod 2 – Elemen Emosi, aku secara tak sengaja telah bercerita detail tentang nama ‘Azlina’. Nama ni memang ada elemen emosi. Dalam semua hasil tulisan aku sebelum penerbitan, watak gadis idaman semuanya bernama ‘Azlina’, dan penyifatan watak tu pun mencerminkan ‘Azlina’. Bila sebahagian karya-karya tu nak diterbitkan, dalam proses transformasi dari tulisan cakar ayam serta cakar harimau ke bentuk Word, nama watak ‘Azlina’ aku ubah ke nama lain supaya natijah Watak Klise dan Cerita Klise tak timbul. Personally, aku rasa percubaan tu — at least pada pandangan akulah — gagal sebab dalam setiap novel Najwa Aiman, walaupun nama ‘Azlina’ tak wujud langsung dalam mana-mana novel tu, tapi deskriptif gadis watak utama masih klise. Masih tipikal dalam setiap novel. Masih sama. Masih ‘Azlina’

Gadis itu berseluar jean ketat, berkemeja-t putih tanpa kolar dan berlengan pendek, mendedahkan lengannya yang berbulu roma halus yang selama ini membuatkan Izany khayal dibuai angan-angan di atas tren. Rambutnya lepas lurus menutup telinganya, hampir mencecah bahu. Sesekali rambut itu berjuraian apabila ditiup kipas yang laju berputar di siling. ~ BAHANG SELATAN.

Lengan lelaki itu mendesak memorinya mengenang kembali jari-jemari Rizmal yang keras membelai helaian rambutnya yang lurus dan terurai. Jari-jemari itulah yang mengungkai helaian rambut yang mengurai menyapu sebahagian mukanya. Jari-jemari dan telapak tangan Rizmal jugalah yang membelai dan mengusap wajahnya, menjelajah lembut dan perlahan-lahan, antara menyentuh dan tidak ke atas kulitnya yang halus dan sensitif. Jari-jemari itulah yang langsung mengembara ke bahunya yang putih, terdedah kerana pakaiannya sudah diselak oleh Rizmal. Jari-jemari dan tangan itu kemudian meneruskan penjelajahan ke lengannya pula, berkhemah sebentar di situ sambil mundar-mandir merasai kehalusan sentuhan bulu roma halus lengan Ilyana di hujung pancaindera jari Rizmal, memercikkan satu perasaan yang tidak terungkap yang menggunungkan lahar kehendak di hati Ilyana. ~ ANTARA KAU DAN DIA.

Sering memakai reben biru menjadi cekak di atas kepalanya, diikat di belakang tengkuk yang tersembunyi di sebalik rambutnya yang lurus separas bahu. Berkulit kuning langsat, bermata bundar dengan bulu mata yang panjang… ~UNTUK KAU DAN AKU

…Ditenungnya gadis berambut keperangan dan pendek separas pangkal leher yang sedang duduk bersebelahan sambil memerhatikannya dengan tenang. Ditatapnya wajah Azura yang berkulit kuning langsat, pada lengannya yang terdedah hingga ke siku menampakkan susunan bulu roma yang halus, pada keningnya yang sederhana lebat memayungi alis matanya yang panjang, pada bibirnya yang merah. ~ UNTUK KAU DAN AKU.

Matanya membulat dan dia bungkam merenung wajah Anis dan seluruh diri Anis dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Hidung Anis yang agak tajam dan mancung sedikit, bulu matanya yang lentik, tahi lalat pemanis di pipi kanannya, bulu roma halus di lengannya, kuku jari tangannya yang besar. ~ KASIH KITA

Nampak tak? Memang bukan sepenuhnya deskriptif yang sama digunakan dalam setiap buku, tapi mesti ada elemen tertentu yang sama dalam setiap buku! Tu masalahnya kalau menamakan watak menggunakan elemen emosi. Watak Klise. Perhatikan nama watak—

  • Ilyana (Yana) / Idayu (Ayu) / Aliza (Liza) – Antara Kau Dan Dia
  • Anis Suziana (Anis) / Azreen Syareena (Reen) – Kasih Kita
  • Azura (Zura) – Untuk Kau Dan Aku
  • Zarina (Ina) – Bahang Selatan

Siapa berani kata sebutan nama watak-watak tu tak ada cerminan sebahagian nama ‘Azlina’? Eheks…

Mujur lagi, tak seperti Watak Klise, faktor Cerita Klise lebih mudah dikawal dan diolah, sebab tak seperti watak, cerita tak wujud sepenuhnya dalam bentuk visual yang tetap. Senario dan suasana berubah-ubah mengikut cerita. Tapi watak — wajah, deskriptif — yang ni lebih visual dan lebih kekal sifatnya. Maka ia lebih mempengaruhi. Mujur lagi perangai dan sifatnya seperti cerita — boleh berubah mengikut senario, suasana dan emosi adegan.

p/s: No! Aku memang tak masukkan deskriptif paha ‘Azlina’ dalam novel kecuali pada senario dan adegan yang perlu saja walaupun paha memang anatomi wanita yang bisa buat aku tersungkur… Cet!

Apa Peranan Watak Ni…?

Kesilapan yang aku selalu buat dalam novel ialah terlalu ramai sangat watak. Dah tu, kebanyakannya pula tempelan. Biasanya berlaku begini sebab menulis dalam keadaan story flow dah hilang, tapi nak menulis gak. Bengong kan? Apatah lagi bila menulis tak berlandaskan draf cerita asal.

Maka watak tak boleh ramai sangat seboleh-bolehnya. Lagi sikit, lagi bagus. Melainkan kalau memang perlu sangat watak tu ramai. Yang penting, pada pandangan aku yang suka memandang awek ni, ialah pengembangan watak. Dalam Untuk Kau Dan Aku, kebanyakan pembaca komen tentang watak Miza yang cuma jadi penting selepas separuh cerita, sedangkan Miza tu memang sepatutnya penting dan diperkenalkan di awal cerita.

Betullah tu… Sebabnya memang plan asal tak terfikir pun nak buat Miza tu watak penting… eheks… Sebenarnya novel UKDA tu aku buat semasa aku masih belajar. Penamatnya cuma sehingga dia orang habis universiti. Tapi bila penerbit minta aku hantar manuskrip lagi selepas novel Danur Kasih terbit, aku pun kelam-kabut nak cari bahan. Atas dasar emergency, aku sambung aja UKDA tu. Ni berlaku 10 tahun selepas aku tamatkan UKDA. Aku tak ada masa nak baca balik apa yang aku dah tulis tu.

Jadi bila aku sambung, plot yang ada dalam kepala dah lain. Aku kena ubah suasana cerita dari dunia kampus Azhar, Azura, Miza, Fadri, Hisham dan Zarif kepada dunia pekerjaan dia orang. Sebab tu antara komen pembaca yang banyak aku terima ialah feeling dan iklim penulisan tu nampak berbeza antara kisah dia orang di universiti dengan selepas graduan. Salah satu sebab utamanya ialah penulisnya sendiri dah berubah le — aku. Cara pemikiran dah berubah — daripada pemikiran budak-budak (zaman belajar) ke cara pemikiran dewasa (dah bekerja hampir 10 tahun). Memanglah tak sama beb! Aharks!

Skil Penguasaan Visual Pembaca

Aku tak pasti kalau istilah ni wujud sebab istilah ni bersifat sdn. bhd. — aku cipta ikut suka hati aku jek… eheks…

Maksudnya gini — keupayaan pembaca menggambarkan secara visual apa yang mereka baca. Contoh: bila penulis bercerita tentang suatu adegan yang berlaku di tepi pantai, penulis mungkin cuba nak gambarkan suasana pantai tu — waktunya (pagi, petang, senja, malam, etc.), iklimnya (berbahang, dingin, berangin etc.), orang ramai, laut tenang, bla bla bla… Nak menulis untuk menerangkan keadaan dan suasana tu memang mudah. Tapi nak mengolah tulisan tu — prosa ayatnya, perkataan yang digunakan, kata nama dan kata sifat yang disusun, adverb dan frasa, susunan perenggan, dialog, bla bla bla… sehingga pembaca “nampak” apa yang penulis nampak semasa dia menulis adegan tu, yang tu bukan mudah.

Biasanya pendekatan aku ialah membayangkan adegan tu seolah-olah sebuah adegan dalam filem. Kalau aku pengarahnya, dari perspektif mana aku nak letak camera, berapa luas skop shot yang aku nak liputi, sound effect apa yang aku mahu penonton dengar, bla bla bla… Dan dari situ, aku akan cuba tulis berdasarkan apa yang aku visualkan tadi. Kekadang menjadi, kekadang boleh buang je dalam perigi.

Tapi aku tak gunakan Penguasaan Visual Pembaca dalam semua penulisan. Bukan dalam semua babak dan adegan. Aku cuma gunakan bila aku fikir gambaran suasana untuk babak tu penting sebab ia boleh mempengaruhi persepsi dan emosi pembaca untuk adegan tersebut.

###(next change coming soon)###

6 Respons to “NáJWá áíMáN”

  1. […] Siri penuh entri kategori ini di halaman NáJWá áíMáN […]

  2. […] Siri penuh entri kategori ini di halaman NáJWá áíMáN […]

  3. […] Siri penuh entri kategori ini di halaman NáJWá áíMáN […]

  4. […] Siri penuh entri kategori ini di halaman NáJWá áíMáN […]

  5. Terima kasih atas perkongsian yang cukup bermakna

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: